Smrtka - knižní recenze

Smrtka - knižní recenze - titulní obrázek

Smrtka je v žánru young adult velmi populární knihou. Podlehla jí i naše redaktorka Markéta, která se rozhodla podělit se s vámi o své dojmy z tohoto netradičního příběhu.

Jaké tajemství skrývají smrtky?

Chcete odhalit jaká tajemství skrývá svět bez válek, neštěstí, nemocí, a hlavně bez přirozené smrti? Svět, kde mají moc ukončit život pouze smrtky, které prostřednictvím různých nástrojů vykonávají rozsudky smrti? V tom případě vám nesmí uniknout kniha s názvem Smrtka, první díl ze série Arc of a Scythe od amerického spisovatele Neala Shustermana. Ten získal v roce 2015 cenu National Book Award za literaturu pro děti a mládež. Oceněna byla dokonce i samotná kniha Smrtka, a to prestižní The Printz Award. Nezbývá tedy, než vám tuto jedinečnou knihu v následujících řádcích představit.

Co znamená smrt?

Ocitáme se ve společnosti, kde byly poraženy přirozené zákonitosti světa. Neexistuje žádná přirozená smrt a čas se přestal počítat. Lidem vládne program Nimbus, který udržuje život na zemi v uměle vytvořené formě nového života. Smrt mohou vykonávat pouze smrtky, které jsou určitým způsobem velmi specifickou součástí této společnosti. Smrtky oscilují na hranici bolesti, zármutku, smrti ale taktéž moci, zrůdnosti a nenávisti.

Největším úspěchem lidstva nebylo vítězství nad smrtí. Byl to konec vlád.

Cech smrtek

Veškerými zákonitostmi a vůbec podstatou cechu smrtek vás provedou dvě hlavní postavy učedníků, které prochází výcvikem, na jehož konci se rozhodne, kdo z nich se stane smrtkou. Z tohoto pomyslného zápasu může vyjít vítězně pouze jeden. A to doslova. Protože ten, který se stane smrtkou, musí okamžitě zabíjet. Obětí se stává druhý učedník, který nebyl vybrán. Místo toho, aby se vrátil do předchozího života, ke své rodině a přátelům, musí zemřít. Jak se s tím dokáže vyrovnat velmi chytrá Citra, která má smysl pro detail a spravedlnost? A co Rowan, který se v průběhu výcviku mění v chladného zabijáka?

Bojím se, co bude s námi všemi, jestli smrtky začnou mít rády, co dělají.

Nový řád na obzoru

Román vyniká skvělým prokreslením celé společnosti a především podstatou života a cechu smrtek. Zobrazuje jejich zákonitosti, ale taktéž bohatý vnitřní život, který je plný rozporuplností, které způsobují rozkol mezi samotnými smrtkami a cechem, který je ohrožen nenávistí, lačností po krutém vraždění a touhou po moci. Spravedlnost a hledání norem se stává novou možností, jak zachovat tradiční řád, který je na pokraji zhroucení. Láska a soucit se začínají pomalu vytrácet. A nejsou právě tohle ty nejsilnější zbraně proti nenávisti?

„Nejsme stejné bytosti, jakými jsme byli kdysi. Takže pokud už nejsme lidé, co vlastně jsme

Kniha Smrtka získala prestižní cenu právem. Rozhodně vám ji doporučuji, protože tento svět nebudete chtít opustit. Je plný napětí, fantazie a morálních zamyšlení, které vás rozhodně nenechají klidnými. Před vámi vyvstanou otázky budoucnosti a smyslu našeho života. Druhý díl se pro české čtenáře již připravuje, proto doporučuji přečíst knihu, dokud je čas!