RECENZE: Rituál

RECENZE: Rituál - titulní obrázek

Strach z neznáma a nadpřirozena je něčím, co nás dozajista už od pradávna charakterizuje. Ačkoli králem moderního hororu, už mezi jeho zakladateli Poem a Lovecraftem, navždy zůstane Stephen King, neškodí občas zabrousit do neprobádaných vod a dát šanci jiným autorům tohoto děsuplného žánru.

V poslední době se s takovými povedenými díly opravdu roztrhl pytel. Z nedávno vydaných děl jmenujme namátkou kupříkladu nejnovější knihu od Darcy CoatesPřízraky domu Carrowů, nebo Pozvaní od Jennifer McMahon. Dalším takovým potenciálně zajímavým dílem je nový titul Rituál od britského spisovatele Adama Nevilla. Tomu u nás zatím vyšlo jen postapokalyptické sci-fi Ztracená. Jak se povedla kniha, v níž se čtveřice přátel ztratí uprostřed hlubokých švédských lesů?

Rituál se již v roce 2017 dočkal filmové adaptace, která se setkala s převážně kladným přijetím. Předloha je však pochopitelně mnohem vrstevnatější. Už hned v úvodu je jasné, že lepší kulisy pro rozehrání znepokojujícího děsu si autor nemohl vybrat. Hluboký les je dost možná nejlepší možné dějiště hororu, ale i pohádek, bájí a legend, lidových zkazek – které jsou v základu vlastně jeho předchůdci. Máme v sobě zakódovanou nejistotu oběti, pronásledované predátorem, která jako by se právě v lese sem a tam probouzela.

Vezměte neprostupný, chráněný a rozlehlý švédský prales, a máte ideální základ pro dějiště skrytých hrůz, které mají teprve přijít. Už jen moment, kdy se postavy ztratí v lese, vyvolává tísnivé pocity. Přičtěme k tomu pár záhadných, odporných nálezů a opravdu obratné vykreslení strachu, a máme tu zaděláno na skvělý horor. A jelikož se právě horor řadí mezi mé oblíbené žánry, na tuto knihu jsem se nesmírně těšil. Nutno říci, že oprávněně.

Setkáváme se s čtyřmi dlouholetými kamarády, kteří společně vyrazí na dovolenou. Jejich přátelství, jež vzniklo na vysoké škole v době, kdy byli všichni mladí a plní ideálů, stačil nahlodat čas a značně je na jejich životních poutích rozdělit. Výlet do nádherných lesů ve Švédsku se jeví jako ideální stmelovací podnik. Když se ale dva z nich zraní a společně se rozhodnou zkrátit si cestu skrze chráněnou oblast plnou močálů, začnou se dít věci.

Rituál zprvu skvěle funguje hlavně jako horor psychologický, kdy si hraje nejen s obrazotvorností postav, které si nejsou jisty, zda jim je opravdu někdo nebo něco v patách, ale i s obrazotvorností čtenářovou. Mohu říci, že i pouhá cesta potmě se pro mne stala během čtení dostatečně děsivou. Zároveň jsem se ale od knihy nemohl odtrhnout. Nevill dokázal skvěle vykreslit narůstající napětí mezi postavami, jakož i nadpřirozenou mytologií ověnčené monstrum, které je mezi prastarými stromy nahání.

Výlet do neobydlené oblasti, který se vzápětí mění ve zběsilý boj o přežití je přitom ústředním motivem bezpočtu slasherů, které většinou se svou kvalitou často značně pokulhávají, protože pro krev a akci zapomínají na to podstatné – na atmosféru. A tu Rituál rozhodně nepostrádá.

Monstrum se vlastně pořádně ukáže až v závěru a zastupuje spíše nespoutanost přírody, které je úplně ukradené, co jste zač a všechny semele. Jediný moment, kdy kniha trochu ztrácí dech, je finále, v němž se dočkáme částečného vysvětlení skvěle vymyšlené, tajemné mytologie okolo příšery, ale i konečného střetu s ní a jejími rituálními přisluhovači, který vlastně nemá vítěze. Mezi čtyřmi titulními postavami se postupně vyprofiluje hrdina příběhu, který si rozhodně neprojde cukrovou vatou, ale o to víc mu při čtení fandíme.

Verdikt

Rituál je výborný a svízelný horor, který sice pracuje se známými a stokrát použitými ingrediencemi, ale jeho jedinečným kořením, jež jej činí výjimečným, je dokonale zvolené prostředí (které si autor, jak uvádí v předmluvě poctivě nastudoval), psychologie postav a samozřejmě i opravdu strašlivé monstrum, které většinu času ani nevidíme. Jediné, co zamrzí, je maličko béčkové finále, ale díky všemu, co mu předchází to knize nejde než odpustit.

Strašlivý nález mrtvoly, pověšené na stromech, pomalé odhalování tajemných zborcených budov, podivný a prastarý severský kult, nádech rovněž prastarých pohanských zvyků a pozvolně, plíživě se zvětšující strach, přerůstající v až panickou touhu uniknout ze sevření lesa - to jsou výrazné, a skoro až geniálně zpracované prvky, které vám při čtení zalezou pod kůži.

Pokud se také rádi bojíte a chcete si přečíst horor se survival prvky, opepřený trochou poupravené severské mytologie, je toto kniha pro vás. Já ji za sebe s klidným svědomím rozhodně doporučuji.