RECENZE: Dívky z Roanoke

RECENZE: Dívky z Roanoke - titulní obrázek

Příběh z rodiny opředené zvráceným tajemstvím si přečetla naše redaktorka Daniela. Jak na ni toto kontroverzní vyprávění zapůsobilo, si přečtete v následující recenzi.

O autorce

Amy Engel je americká autorka, která vydala už celkem 3 knihy. Dívky z Roanoke jsou autorčiným debutem pro dospělé čtenáře. Této knize předcházely 2 young adult romány, autorka ale přiznává, že psaní dívek z Roanoke si užívala nejvíce, protože ji bavilo pracovat s temnými a zvrácenými stránkami lidské povahy.

Hlavní zápletku celé knihy se dozvíme hned po přečtení prvních několika stran. Autorka kolem tématu krouží v průběhu celého příběhu, aniž by jej nějak více rozpracovala. Toto výrazně kontroverzní téma je přítomné v průběhu celého čtení a podtrhuje tak mrazivou a nepříjemnou atmosféru až nakonec doslova vyhnívá v neradostném finále.

Dívky z Roanoke mi svou atmosférou a prostředím horkého léta v obrovském době bohatých příbuzných silně připomínají Ostré předměty od Gillian Flynnové. Hlavní hrdinka Lane se po matčině sebevraždě dostává do sídla svých prarodičů v Kansasu, kde žije také její sestřenice Allegra. Ta je drzá, rozpustilá a poněkud zlomyslná, ale z Laniny přítomnosti má upřímnou radost. Lane, která od své matky nebyla zvyklá na jakékoli láskyplné projevy, je pravý opak své sestřenice. Je spíše odtažitá a jízlivá s mírně sebedestruktivními sklony.

Příběh je vyprávěný ve dvou časových rovinách z pohledu hlavní hrdinky Lane. Časová rovina s názvem „Tehdy“ se odehrává jednoho jediného léta, které strávila na panství Roanoke nedaleko Osage Flats. Tehdy bylo Lane šestnáct let, když odsud navždy odešla. „Teď“, o deset let později se Lane vrací, i když to nikdy neměla v plánu. Tyto dvě roviny jsou prokládány kapitolami, které jsou věnované ostatním dívkám z Roanoke a čtenář se tak postupně dozvídá o jejich osudu. Rodokmen rodu Roanokeů si může čtenář prostudovat ještě před samotným čtením na začátku knihy.

Panství Roanoke leží nedaleko Osage Flats, městečka v Kansasu, kde se zastavil čas, což je další podobnost s Ostrými předměty od Flynnové. Zde je Lane konfrontována se svou minulostí a vyplouvají na povrch některé staré křivdy z onoho léta před deseti lety. Lane se od té doby ale nijak nezměnila, takže se zdá, že hodlá opakovat všechny své chyby z minulosti.

Dívky z Roanoke jsou ten typ knížky, na kterou nelze zapomenout. Svou kontroverzí a zvráceností celého příběhu se musí vrýt pod nehty každému čtenáři. Velký rozdíl od ostatních současných románů vnímám ve struktuře příběhu. Struktura příběhu je jiná v tom, že si autorka nenechala ono dramatické vyvrcholení až na úplný závěr, ale kroužila kolem něj po celou tu dobu.

Po dočtení knihy čtenáře nečeká žádné šokující překvapení, protože celou dobu vlastně tuší, co se tam děje a jak to celé skončí. O to nepříjemnější pocit kniha po sobě zanechá. Nepříjemný pocit, že jste to „celou tu dobu věděli“, má ale i symbolický význam pro konečné rozuzlení knihy. Nejedná se o nijak dramatický příběh plný šílených zvratů. Jedná se o tajemný příběh plný temné a zvrácené atmosféry, která vás nahlodá až na kost. Pokud se vám líbila antihrdinka Camille z Ostrých předmětů, Dívky z Roanoke s hlavní hrdinkou Lane byste rozhodně neměli minout.

Hodnocení 80 %