Sobotní rozjímání: Útrapy knihkupce a zákazníka

Sdílejte článek s přáteli Sdílet 3 Sdílet

Tomáš Lesk Tomáš Lesk

Sobotní rozjímání: Útrapy knihkupce a zákazníka - titulní obrázek

Humorných a vtipných hlášek z knihkupectví je plno. Jakýmsi nejznámějším zástupcem je knižní titul Divné hlášky z knihkupectví. V našem magazínu DOBRO.DRUH se pak můžete pravidelně setkávat s výběrem podobných situačních momentek, pocházejících z našich knihkupectví. Jaké to ale je, být v běhu zimy jedním z našeho širokého týmu? Čtěte dál! Cílem tohoto textu je (samozřejmě s lehkou ironií a plnou nádrží nadhledu) posloužit jako jakýsi vhled do mysli prodejce knih.

Ne všichni z našich zákazníků jsou knihomoly, za to ale téměř každý knihkupec jím je. A rovněž každý z nás vám rád poradí při výběru knihy či čehokoli jiného, co máme na skladě. Jakkoli negativně či nepříjemně může možná na první pohled titulek znít, musíme si uvědomit a vzít v potaz, že práce knihkupce skýtá mnoho naplňujících momentů. Musíte však bezesporu mít vztah ke knihám natolik blízký, abyste se nedali odradit. Čímkoli. A kýmkoli.

A také nesmíte být obětí romantické představy, že v práci si smíte číst. Zároveň také musíte dbát na to, že jste součástí týmu, který vyhoví zákazníkovi tak, aby odcházel spokojený. My knihkupci totiž nejsme jen pouzí podavači a prodavači knih, naopak! Naším nejdůležitějším úkolem, či chcete-li posláním, je vyhovět a poskytnout neřkuli až odbornou radu při výběru knihy či jiného zboží tak, aby návštěva našich knihkupectví nebyla ani tak nákupem, jako spíš příjemným rituálem, po němž dojdete obohaceni o voňavou, čtivou knihu a jímavou zkušenost s příjemnou atmosférou místa, kam se budete rádi vracet. Mluvou sociálních sítí: #mamenacteno. Čtení a vše s ním spojené je prostě naše vášeň a rádi se o ni s vámi podělíme.

Ale pojďme se na to podívat s kapkou nadsázky a retrospektivy – tedy ohlédnutím se za posledními týdny; s příchodem zimy totiž v každém našem knihkupectví nastane vysilující moment, kdy se hrnky vypité kávy začínají poměřovat s pomalu, ale jistě přetékajícím pohárem trpělivosti. Jak na straně nakupujícího, tak knihkupce. A teď v novém roce, kdy už je to vše za námi si můžeme říci, že na obou stranách umí být Vánoce; svátky klidu a míru vskutku náročné...

Sklonek podzimu a následující zima se totiž nese ani ne tolik ve znamení ladovské idylky v podobě malebných závějí sněhu, nýbrž předvánočních nákupů, připomínajících paměti (ne)blahé fronty na banány. A stejně jako ve skutečném světě není Ladovská zima peříčko (jak by potvrdil Jarek Nohavica), nejsou jím v tomto čase ani nákupy kdekoli. Leckdo by Vánoce přirovnal k jakési předzvěsti apokalypsy. A po jejím příchodu v podobě adventních týdnů dojde i na v literatuře a filmu oblíbenou postapokalypsu, za níž můžeme považovat povánoční akce a reklamace. A jste-li knihkupec na frekventovaném místě, octnete se zcela určitě v jejich epicentru a v největší špičce si nejednou vzpomenete na cynického a nepříjemného Bernarda Blacka z jistého geniálního britcomu. Ten naštěstí na rozdíl od nás knihkupců zůstává fiktivní postavou.

Přání zákazníkovo je nám vždy pánem. Někdy i rozmařilou a náročnou paní. Tak či tak je plné naplňujících výzev.

Kniha je opravdu skvělým darem. Ovšem jaká? Zde narážíme na první z řady výzev, se kterými se nejeden prodejce už setkal. Při oslovení zákazníka totiž v tuto dobu dojde i na programovou situaci, kdy příchozí ví, komu chce koupit knihu, při smělém dotazu na to co dotyčný či dotyčná ráda čte se však setkáme s krčením ramen a prostou odpovědí, která nasměruje příští okamžiky hned několika možnými směry:

„Prostě nějakou dobrou knížku...“

Což na hlavu knihkupcovu ukládá velkou výzvu a zároveň i zodpovědnost pří pomoci s výběrem, neb dobrých knížek máme pochopitelně k dispozici stovky. Zde musí obě strany přistoupit k výměně informací a je právě na prodávajícím, aby na základě poskytnutých detailů nalezl právě tu dobrou knížku, po které srdce příchozích pátrá.

Pokud jste vždy byli toho názoru, že nejlepším místem pro schůzku je restaurace či kavárna, dovolte mi vyvést vás z omylu. O tom, že mezi regály můžete najít i skutečnou lásku, není třeba diskutovat.

Aktivní knihkupec totiž na dotaz: „Dobrý den, mohu vám nějak pomoci, poradit s výběrem?“ uslyší nejednou odpověď: „Kdepak, já tady jenom hledám manželku.“ A proč vlastně ne, i ve vztahu nás jistě spojují společné zájmy.

Leckdy dojde třeba i na otázku, na niž sice je snadné odpovědět, jeden se ovšem s trochou poťouchlosti nemůže než zamyslet nad tím, zda je tazatel přítomen nákupní transakci poprvé v životě.

„Dobrý den, tu knihu si tady můžu vzít a zaplatit, nebo jak to funguje?“

Pokud věnování se zákazníkům, shánějícím dárky je naplňující činností, ne vždy se totéž dá říci o momentě, kdy se octnete za pokladnou. Zde se totiž krom nekončící řady lidí, zasahující svou pozoruhodnou délkou prakticky do několika časových pásem, a někdy i (v závislosti na velikosti obchodu) jiného času a prostoru, můžeme docela dobře setkat s jevem, jenž by se dal nazvat „Schrödingerovou pokladnou.“ Takováto pokladna je (podobně jako ona známá kočka) něčím, co zároveň existuje a zároveň ne. V momentě, kdy je v provozu hned několik pokladen, ta, jež je nejblíže začátku řady lidí se stává prakticky neviditelnou. Pokud v knihkupectví plném lidí slyšíte poměrně často výkřik: „Volná pokladna,“ můžete si vsadit, že se jedná právě o výše zmíněný jev.

Zákazníci totiž jako by ji sice viděli, ale v jakési zvláštní touze vystát si frontu ji přes to vědomě přehlíželi s pozdějším odvoláním se na to, že:

„Tam vepředu na vás není vidět.“

 Což leckdy zní poněkud úsměvně v okamžiku, kdy za pultem stojí váš bezmála dvoumetrový kolega.

Knihy Dobrovský

5 doporučení pro váš spokojený nákup

nezbývá nám než toto celé zakončit prostými několika radami vám, našim drahým zákazníkům, které platí sice obzvláště během dnů, kdy obchody knihami praskají ve švech, ale také beze zbytku v průběhu celého roku.

1) Zkraťte si čas při čekání ve frontě

Pokud čekáte než na vás u jedné z pokladen přijde řada, zkraťte si toto čekání kupříkladu dohledáním klubové kartičky a hotovosti či karty platební. Nevěřili byste, o kolik je to snazší než začít v přehršli věrnostních karet pátrat až v momentě, kdy platíte.

2) Knihkupců se nebojte na cokoli zeptat.

U každého pultíku s visícím nápisem „Informace“ najdete usměvavého zaměstnance, který vám bez rozpaků vyjde vstříc. Tam, kde visí cedule „Pokladna,“ se budete domáhat pomoci zejména díky všudypřítomným řadám platících lidí podstatně hůře. Na Informacích také není problém požádat o dohledání čísla Vaší klubové kartičky, pokud jste si ji zapomněli.

3) Zákaznická podpora velmi ráda pomůže

I přes okolní davy a rostoucí všudypřítomnou nervozitu se dá každá situace nějak řešit. Samozřejmě bez větších konfliktů a ke spokojenosti na obou stranách. Tam, kde je knihkupec na pomoc krátký, pomůže naše zákaznická podpora s milými dispečery, kteří vám ,stejně jako knihkupci, vyjdou bez problému vstříc.

4) Příruční košíky nejsou nepřítel

Pokud máte obsáhlejší nákup, zapátrejte, či se optejte na příruční košíky, které máme na prodejnách volně k dispozici. Toulání se mezi regály plnými voňavých knih a jejich výběr je pak mnohem snazší, když si ty ostatní máte kam odložit a nemusíte celou dobu nést váhu několika svazků.

5) Nebojte se koupě nevhodného dárku

Pokud se s výběrem zrovna nestrefíte do vkusu obdarovaného, svůj dárek u nás můžete do čtrnácti dnů samozřejmě vyměnit za jiný produkt ve stejné, nebo vyšší hodnotě, jen je důležité učinit tak na dané pobočce a mít s sebou účtenku.

Dočetli jste až sem?

A co říci závěrem? Snad jen že vám přejeme rok 2020 tak šťastný, jako byly vaše Vánoce, a to nejen ve společnosti rodiny a nejbližších, ale zejména i dobrých knih! A samozřejmě i spoustu času na jejich čtení tam, kde to máte nejraději… :-)

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s přáteli!

Sdílet 3 Sdílet