RECENZE: Vražedný rozsudek

RECENZE: Vražedný rozsudek - titulní obrázek

Ano, čtu i jiné žánry než krimi thriller, i když to tak nevypadá. Ale teď se to prostě sešlo, a tak vám přináším další knihu spadající do tohoto skvělého žánru. Jmenuje se Vražedný rozsudek a jeho autor to nemá k nám do České republiky daleko. Jedná se o rakouského spisovatele Andrease Grubera, který žije v městečku na jih od Vídně.

O autorovi

Andreas Gruber vystudoval vysokou školu ekonomickou, ale celý život ho to táhlo k psaní. Jeho dětský sen se mu splnil a teď se psaním živí, a navíc tvůrčí psaní i vyučuje. Mezi jeho oblíbené žánry patří fantasy, horor a thriller. A proto není překvapením, že v dospívání mu jako vzor sloužil Stephen King. Později si oblíbil Deana Koontze a Dennisa Lehaneho. Vražedný rozsudek je druhým dílem začínající série (tím prvním byla Vražedná lhůta), která se odehrává kolem vyšetřovatele a profesora Maartena S. Sneijdera.

I tomuto dílu dominuje tento svérázný detektiv ze Spolkového kriminálního úřadu, který sídlí ve Wiesbadenu. To vám napoví, že děj se bude odehrávat převážně v Německu (i když je hlavní hrdina Holanďan), ale autor nás sem tam zatáhne i do jeho rodného Rakouska.

Ve Vražedném rozsudku (stejně jako ve Vražedné lhůtě) bude Sneijderovi sekundovat jeho nadaná studentka Sabina Nemezová. Ta při studiu nevyřešených případů najde souvislost mezi několika zdánlivě nesouvisejícími případy a po této stopě se zuřivě pouští. Musí však být opatrná, protože neví, zda kvůli stejnému uvažování nebyl postřelen jiný detektiv a zároveň její bývalý přítel Erik.

Ve stejné době je v Rakousku řešen únos desetileté holčičky Kláry, kterou naleznou po roce od jejího zmizení nedaleko Vídeňského lesa. Dívka je na pokraji sil, v šoku a přes celá záda má vytetované motivy z Dantova pekla. Tento případ se zase snaží vyřešit rakouský vyšetřovatel Hauser společně se státní zástupkyní Dietzovou. Prozradím jen, že obě tato vyšetřování budou hodně náročná a nebezpečná.

Andreasovi Gruberovi se podařilo vytvořit hodně poutavou postavu Maartena S. Sneijdera. Čtenáři detektivních sérií mi dají za pravdu, že charismatický hlavní hrdina prostě táhne. Maarten je cynický, geniální, sebestředný a nekonvenční. Zároveň je homosexuál a k práci mu pomáhá kouření marihuany. Když dochází v jakékoliv části příběhu k interakci mezi Maartenem a lidmi z jeho okolí, tak to prostě nemá chybu.

Vražedný rozsudek je temný, napínavý thriller, ale autorovi se do něj podařilo zakomponovat i humor. Takový ten černý, chytrý a cynický druh humoru, který do příběhu skvěle sedí. Knihu uvítají hlavně milovníci thrillerů a také obdivovatelé spletitých případů, které potrápí jejich mozkové buňky. Čtení jsem si užíval od začátku do konce. Příběh nemá hluchá místa a na závěr parádně graduje.

A pro vás nerozhodné mám opět čtyři ochutnávkové bonusy:

1.  Chcete se dozvědět, jak se dá někdo zabít pomocí mikrovlnky
  2.  Když se potká Němec, Holanďan a Rakušan, nemusí jít o začátek vtipu, ale o úderný vyšetřovací tým.