RECENZE: Strach

RECENZE: Strach - titulní obrázek

Dospěl jsem k závěru, že je jedno kolik knih tohoto žánru už jsem přečetl, stejně ještě spoustu dobrých a zajímavých autorů a titulů neznám. Důkazem je právě zástupce francouzského krimi thrilleru Frank Thilliez s jeho sérií knih, ve kterých vystupuje komisař Sharko. Do této série patří Krvavý anděl, Gataca (tento díl u nás zatím bohužel nevyšel), Syndrom E, Smrtící DNA, Atomka a Strach. A právě poslední jmenované dílo se mi dostalo do spárů.

O autorovi

Franck Thilliez je francouzským spisovatelem, který se k tomuto povolání dostal v roce 2003. Pro absolventa informatiky to není úplně běžné uplatnění, ale i takovéto věci se stávají. Některé jeho romány už byly i zfilmovány a sám autor už za ně získal několik cen. Kniha s názvem Strach je již šestým pokračováním úspěšné série s komisařem Sharkem.

Franck Sharko (ano, má stejné křestní jméno jako autor) je tedy logicky i v tomto příběhu jednou z hlavních postav. Další hlavní postavou je Franckova žena a matka jeho dětí Lucie Henebelleová. Oba dva jsou policisté a pracují na stejném oddělení. Dělají zrovna na záhadném případu unesených žen, který náhodou odstartoval nález jedné ženy v bunkru pod vyvráceným stromem. Zdánlivě nezávisle na tomto případu se odvíjí druhá dějová linie s četnicí ze severu Francie, Camille. Ta mívá po prodělané transplantaci srdce zvláštní sny, ve kterých vidí uvězněnou křičící dívku. Vydává se nalézt jejího dárce orgánu, aby zvláštním vidinám přišla na kloub, a přitom se nechtěně zaplete do stejného případu jako Franck s Lucií. Před strážci zákona se začne rozplétat síť velice zvrácených a morbidních zločinů, kterou nebude vůbec jednoduché rozplést.

Strach je hodně temný a propracovaný krimi román. Jsou v něm sympatické hlavní postavy, kterým není těžké po celou dobu četby fandit. Silnou stránkou románu je detailní vykreslení zla a zvrácenosti. Jako každý správný thriller vás bude Strach držet neustále napnuté jako struny a nedostanete ani chvíli na oddech. Autor si zároveň velice umě zahrává s prvkem náhody a pravděpodobnosti, což není vůbec jednoduché, protože mnohdy se stane, že se to přežene a děj se stává příliš nepravděpodobným a těžce uvěřitelným. To však není tento případ. Franck Thilliez to zvládl na výbornou.

Trochu mě mrzí, že se tato série ke mně dostala až šestým dílem, ale na požitku ze čtení to nijak neubralo. Pokud jsou však předchozí díly stejně dobré jako tento (a recenze říkají, že jsou), tak sérii určitě časem zkompletuji. A všem příznivcům kvalitních krimi thrillerů doporučuji totéž. Jestli jste stále ještě na vážkách, zda si máte knihu přečíst nebo ne, pak pro vás mám ještě čtyři ochutnávkové bonusy, které by vás mohly přesvědčit:

1.  Už jste někdy slyšeli o pojmu „buněčná paměť“? Tak bacha na to, čí orgán při transplantaci dostanete.
  2.  Jedna z hlavních postav by vás mohla inspirovat s hodně netradičním jménem pro kočku (nápověda: je to část stromu).
  3.  Nikdo nepochybuje o tom, že jste hodní a slušní, ale pokud byste chtěli své blízké překvapit znalostí perverzností na úplně jiném levelu, můžete směle čerpat.