RECENZE: Naděje pro Fleetwood

RECENZE: Naděje pro Fleetwood - titulní obrázek

Historický román inspirovaný skutečnými událostmi - to je Naděje pro Fleetwood. O čem příběh vypráví a zda skutečně stojí za přečtení vám prozradí naše redaktorka Lucie.

Mladá Angličanka Stacey Hallsová (1989) je autorkou románu Naděje pro Fleetwood a jedná se o její knižní debut. Vyrostla v Rawtenstallu v Lancashiru a od malička ji fascinovaly čarodějnice z Pendle Hill. Právě toto téma použila i ve své knize, a není tedy překvapením, že je částečně založena na skutečných historických událostech. V současné době žije Stacey v Londýně, kde pracuje jako novinářka.

Od Fleetwood Shuttleworthové se, jako od každé šlechtičny, očekává především to, že co nejdříve svému muži Richardovi porodí zdravého potomka, nejlépe syna. Žena ovšem, přestože byla těhotná již třikrát, svému úkolu zatím nedostála a vždy o děťátko přišla. Když otěhotní po čtvrté, bojí se o život miminka, navíc se ale musí obávat také o ten svůj, zvláště potom, co v manželově pracovně najde dopis od lékaře, jenž předpovídá, že další porod pravděpodobně nezvládne ani ona, ani její dítě.

Fleetwood se cítí slabá, ztrácí chuť k jídlu a trpí neustálými nevolnostmi, zkrátka to s ní vypadá zle, a to až do doby než potká Alici, mladou porodní bábu. Fleetwood v ní vidí svou jedinou naději a postupem času i přítelkyni. Doba je ovšem nejistá a Alice se stává jednou z žen obviněných z čarodějnictví a pro Fleetwood začíná shánění důkazů a prokazování neviny, aby zachránila tři životy – samu sebe a dítě, ale také blízkou přítelkyni.

Kromě příběhu, jenž zaujme, je základem každé dobré knihy i sympatický hlavní hrdina, v této knize hrdinka, a to se tady povedlo. Fleetwood, přestože je jí teprve sedmnáct, se ze začátku zdá být tak trochu šedou myškou. Postupně nám ale odhaluje svou tvrdohlavost, vytrvalost a duševní sílu, neboť si dokáže prosadit, co chce a potřebuje, ať ji to stojí cokoli. Často neposlouchá ostatní a dokáže si poradit bez jejich podpory, proto jsem si ji během příběhu oblíbila. Své přítelkyni Alici velmi důvěřuje, v některých ohledech možná trochu slepě. A i když v příběhu mnohokrát prožívá zradu od lidí, na kterých jí zaleží, nenechá se od svého cíle odradit.

V příběhu najdeme politiku, romantiku i řadu tajemství. Je pro zajímavé číst příběhy, ve kterých se kombinuje autorova fantazie s opravdovými historickými fakty a ač se v knize podle mě jedná především o vztahy mezi postavami, i historický kontext zde hraje důležitou roli a lze zde dobře vycítit romantickou i děsivou atmosféru doby, která dělá celý příběh mnohem uvěřitelnějším. Zatýkání a popravy nevinných, nerovnoprávnost žen oproti mužům a časté politikaření zbohatlíku, jež se snaží zavděčit králi.

Bohužel musím přiznat, že závěr knihy mě zklamal, nepřišel uvěřitelný a doufala jsem v realističtější vyřešení jedné ze zápletek. Příběh mi celkově od začátku přišel celkem předvídatelný. Přesto na knize oceňuji její poklidně plynoucí tempo a překvapující zvraty. Jednoduše skvělé lehké odpočinkové čtení po náročném dni nebo pro dlouhé chvilky, ať už pro dospělé nebo pro teenagery.