RECENZE: Malé knížky plné velkých myšlenek

Sdílejte článek s přáteli Sdílet 0 Sdílet

Markéta Veselá

RECENZE: Malé knížky plné velkých myšlenek - titulní obrázek

Naše redaktorka a knihkupkyně Markétka se začetla do dvou útlých, přesto emotivně velice silných knížek. Jaké poselství ukrývají a komu jejich čtení udělá radost? Čtěte níže...

Wangari Maathaiová, nositelka Nobelovy ceny, jednou řekla: „Čím výše se podíváte, tím méně žen spatříte.“ Téma feminismu a postavení žen ve společnosti rozvíjí ve svých dvou útlých knížkách spisovatelka Chimamanda Ngozi Adichieová velmi specifickou formou, která vás zaujme na první pohled.

• Feminismus je pro každého

Se slovem feministka se většina lidí poprvé setká jako s urážkou. Nemají rády muže, pálí podprsenky, baží po moci, chtějí rozvrátit „tradiční“ rodinu. Alespoň takovou zkušenost má úspěšná nigerijská…

107 s DPH

Skladem

Četl(a) jsem

První esejistická kniha se jmenuje Feminismus je pro každého. Druhá kniha, jenž na předchozí prakticky navazuje, nese název Milá Ijeawele aneb feministický manifest v patnácti doporučeních.

A co tyto knihy obsahují? Tak to vám představí následující řádky s apelem zbořit veškeré genderové předsudky.

Začínáme již od kořenů
Výchozím bodem změny spatřuje autorka právě ve výchově. A to ve dvou důležitých aspektech, které se nacházejí ve správném chápání maskulinity a feminity. To, co oba prvky spojuje, je především sebevědomí ve smyslu vědomí a chápání sebe samého. V pojetí feminity je důležité zdůraznit u dívek průraznost, odvahu a schopnost se ozvat, pokud s něčím nesouhlasí. Protože mlčením nemůžeme nic změnit. A na změně není nic špatného. Té bychom se bát neměli. V pojetí maskulinity bychom měli chlapcům dát prostor vyjádřit sebe samého a především svoje niterní pocity. Schopnost ukázat strach, slabost a citlivost. To je to, co v nás zachovává soudržnost, empatii a schopnost žít ve společnosti. Proto se nebojme vyjádřit, jací opravdu jsme. A nenechme se strhnout šablonovitostí, protože každý z nás jeopravdu jedinečný!

Problém genderu spočívá v tom, že nepřijímá, jací jsme, ale předepisuje nám, jací bychom být měli. Představte si, o kolik bychom byli spokojenější, svobodnější nebo věrnější vlastnímu já, kdyby nás netížilo břímě genderových očekávání.

Nebojte se být osobností – jak uplatnit velké myšlenky v našich životech
Druhá kniha autorky se věnuje přímo konkrétním radám, jak vychovat dceru ve feministickém duchu ve smyslu vlastního sebevědomí a identity. Kniha s názvem Milá Ijeawele aneb feministický manifest v patnácti doporučeních je upravenou verzí dopisu, ve kterém je v rámci přátelství dvou žen doporučeno, jak vychovat dceru k tomu, aby se stala svébytnou osobností, která má svůj názor, hodnoty a postoje, které se nebojí vyjádřit.

Kultura neutváří člověka. Člověk utváří kulturu. Žena je plnoprávná lidská bytost, a jestli to naše kultura vnímá jinak, pak máme možnost a povinnost to do naší kultury začlenit.

Dialog ženy nejen se ženou
Specifická forma knihy je velmi příjemná pro čtení. Každá kapitola je velmi krátká a výstižná. I přesto, že obsahuje hluboké myšlenky. Chimamanda využívá krátkých kapitol k sexu a vztahům, které jsou pro pochopení vlastního pojetí velmi podstatné. Snaží se o oproštění u těchto témat pocitu studu a trapnosti, tak abychom se o nich dokazali bavit jako o přirozeném jevu v našich životech.

Mimojiné se autorka věnuje výchově ke sportu, která vede k pozitivnímu pojetí těla, dále četbě, která vede k rozvoji kritického myšlení. Nabádá k popírání genderových rolí, které nás zbytečně svazují a zužují pohled na život. Taktéž se věnuje manželství, které se snaží vyměnit z piedestalu nejvyšší hodnoty dívek na konkrétní možnost, jak žít život. Protože chápání podstaty ženy ve vztahu k muži je popírání ženské identity. A nám jde o to, abychom ji jako ženy nejen nalezly, ale dokázaly si ji udržet, ať už se rozhodneme žít samy nebo v manželství.

Tyto dvě krásné a útlé knížky jsou opravdu skvělým zdrojem silných myšlenek, které ve vás zanechají otisky, ať už jste žena či muž. Nebojí se otevřít žádné společenské téma a v tom spatřuji jejich velký potenciál. Ukazují, že změna je možná. Jen musíme začít každý sám tím, že najdeme svojí identitu a dokážeme si svoje postoje a hodnoty obhájit. Tím se nám podaří bořit mýty a předsudky, které zbytečně náš život komplikují a okrádají o velkolepost rozmanitosti.