Jaké byly poslední dny Rabbit Hayesové?

Jaké byly poslední dny Rabbit Hayesové? - titulní obrázek

To se dozvíte v knize Anny McPartlinové, která vás nechá nahlédnout do duše umírající mladé ženy po dobu devíti dnů skrze nejen její vlastní vyprávění, ale především vyprávění velké rodiny, kde má Rabbit své nezastupitelné místo.

Rodina se skládá z ctižádostivé, silné a bojující Molly, jež se nezalekne žádného problému a neštěstí. Je silnou ženou, stmelující svoji milovanou rodinu. Je jakýmsi stromem, který ji udržuje neustále pulsující a při životě. Jejími kořeny je manžel Jack, občas zbytečně vystrašený a bojácný, avšak plně milující a velmi zranitelný.

Tento láskou naplněný strom tvoří bohatou korunu, na které vedle sebe žijí sourozenci Davey, Grace a Mia, která je po celý život nazývána Rabbit”. Ti dále mají své vlastní pupeny, které jsou prezentovány jejich dětmi. Ale co se stane s takovou rodinou poté, když je jeden z jejích členů napaden parazitem, jehož nebezpečnost a jistá smrt stíhá jednu z těch cenných částí – energetickou a život milující Rabbit a její dceru Juliet?

Celý příběh začíná otevřeným dopisem, ve kterém se hlavní hrdinka Rabbit představuje jako žena, která má kolem sebe milující a fungující rodinu. Svoje největší životní štěstí nalezla ve své chytré a vyspělé dvanáctileté dcerce Juliet. Dopis nám však otevírá složité téma umírání a schopnosti vyrovnat se s postupným odchodem milovaného člověka v našem životě.

Poslední čtyři roky Julietina života byly někdy těžké a někdy smutné, ale většinou byly skvělé, protože ji maminka potřebovala úplně stejně, jako ona potřebovala ji. Staly se z nich nejlepší přítelkyně bojující v zákopech bok po boku. Dokázaly se vcítit jedna do druhé a byly si tak blízké, že dokonce i teprve dvanáctiletá Juliet Hayesová dokázala rozpoznat mimořádnost takového citu.

Příběh se pak odehrává v hospicu, kam je Rabbit převezena a kde dožívá svých posledních devět dnů, které jsou zároveň pojmenováním jednotlivých kapitol. Stejně jako počátek příběhu, tak i konec celé knihy je ukotven dopisem, a to takovým, který v sobě nese naději.

V podání skvělých rodinných příslušníků a jejich různých životních zkušeností se rozhodně nejedná pouze o smutný a beznadějný příběh. Všechny postavy jsou něčím zajímavé a jejich současnost je protknuta mnohými odkazy na minulost. A to nejenom v rámci jejich dospívání, bolestných a trapných situací, ale také skvělými a velmi vtipnými příhodami a životními osudy.

Výraznou myšlenkou knihy je možnost přijetí smrti a důstojného odchodu nemocného. Rodina se tak snaží vyřešit složitou otázku, která je tvořena bojem, balancováním nad minulostí, upnutí se na falešnou naději a poznáním marnosti. Tento boj vás bude udržovat v neustálém napětí, budete prožívat každou minutu, kterou rodina sdílí svoje vzpomínky, zážitky, radosti, smutek ale především společnou lásku. Takové chvíle vás naplní nadějí a neskonalým optimismem, který ukazuje možnost žít po smrti svého milovaného člověka, protože on vždy zůstane vaší součástí, která vás bude nejenom utvářet, ale především prostřednictvím vás bude stále žít.