Jak se vyvíjejí sociální sítě společnosti, která získala označení Superbrands

Sdílejte článek s přáteli Sdílet 0 Sdílet

Sabina Bubníková

Jak se vyvíjejí sociální sítě společnosti, která získala označení Superbrands - titulní obrázek

Za poslední dva roky zažily naše sociální sítě hotovou revoluci. Změnil se jejich obsah, koncept i správci. Určitě jste zaznamenali, že některým platformám dáváme přednost a jiné jsme odsunuli na druhou kolej. Proč se tak stalo a jak naše sociální sítě vypadají nyní?

Nahlédněte se mnou (Kdo že jsem? Stačí rozkliknout autora článku) do zákulisí marketingu Knihy Dobrovský a vraťme se společně do roku 2017, kdy se začaly dít věci! Facebook, Instagram, YouTube i Twitter – všechny tyto sociální sítě byly svěřeny do nových rukou – některé změny byly okamžité a skvělé, jiné kroky byly nesmělé, s dalšími pokusy jsme šlápli naprosto vedle. Stejně jako v životě platí „Chybami se člověk učí“, i v naší online komunikaci jsme testovali, analyzovali a optimalizovali.

A jak to vypadalo v praxi?

Facebook

@KnihyDobrovsky.cz

Příspěvky

Na jaře roku 2017 se focení většiny fotografií na našem facebooku chopila Štěpánka (pozornější již vědí, že ta nyní vládne našemu Instagramu, ale o tom až později). Fotografování bylo a je její obrovskou vášní, a tak její fotografie naší facebookovou stránku opravdu osvěžily. Netrvalo však dlouho a uvědomili jsme si, že je tento způsob časově neúnosný, proto jsme se s grafickou stránkou našich facebookových příspěvků obrátili na naše milé grafiky z Kreatika kreativní agentura s. r. o. Ti s námi spolupracují již léta a pracovní vztah v podstatě volně přechází do toho přátelského.

Komunikace

Ve stejné době, kdy se Štěpánka chopila focení pro Knihy Dobrovský, jsem se stala hlavním správcem naší facebookové skupiny. Tehdy jsme měli něco málo přes 60 000 sledujících a dobře jsem si uvědomovala, že tvořit obsah pro tak obrovskou stránku je nepředstavitelná zodpovědnost. Že komunikace se zákazníky není disciplína pro žádné amatéry. Že k tomu nejsem kompetentní a bude lepší, když zůstanu u toho, v čem jsem si jistá. O ty ostatní záležitosti se postarají profíci. Naštěstí se v té době rozrostla naše zákaznická podpora, která se chopila i odpovídání na facebookové zprávy a z mého pohledu se kvalita zlepšila o 300 %. Jsem ráda, že o naše milé Dobro.čtenáře nyní pečuje zkušená Markéta se svým týmem, kteří jsou empatičtí, věnují se pouze našim zákazníkům a do své práce dávají celé své srdce. Jsou v tom dobří a já před nimi smekám. Hluboce.

Koncept

Úspěch na sociálních sítích není možný, pokud obsah nebude lahodit oku a nebude alespoň částečně jednotný. Estetická stránka je samozřejmě velice důležitá, proto jsme dali produktovým příspěvkům jednotný formát, přidali naše logo, délku textu sjednotili tak, aby byla čitelná na různých zařízeních a začali vkládat zkrácené odkazy. Maličkosti? Právě v nich to tkví.

Youtube

Knihy Dobrovský

Naše tváře

Když jsem nastoupila do Knihy Dobrovský, jedním z našich hlavních cílů bylo přinést čtenářům i video obsah. Je to hravé, trendy a pro některá sdělení je video zkrátka nejvhodnějším formátem. Rozhodli jsme se videi krmit nejen youtube, ale i facebook, zkrátka tak, aby to bylo dostupné všem. Protože jsme si však v této oblasti sami nebyli jistí, na pomoc jsme si přizvali ostřílené booktoobery, a tak jste několik měsíců mohli vídat pořad s Markétou mezi regály nebo Hru o knižní trůny. Nyní je sice vše opět v naší režii, ale kdo ví, co se známými booktubery vymyslíme do budoucna.

Naší hlavní tváří (a dosud stálicí) se stala usměvavá Karin, která jako by se pro kameru narodila. Před objektivem se mihli i naši další kolegové a v současné době můžete pravidelně vídat ještě Martina, našeho vedoucího z Arkád.

Pořady

Dobrými rozhovory to začalo, sestřihy z autogramiád pokračovalo a nyní máme před sebou širokou škálu pravidelných pořadů (Knižní tip, Deskovky s Martinem, Sci-fi a fantasy s Martinem, Strip,..) a sezónních videobalíčků (Čtivé Vánoce, Dobro.žáci nebo Dovča s knihou).

To vše doplňujeme knižními trailery z dílny již zmíněné Kreatiky.

Instagram

@knihydobrovsky

Minulost

Co se týče našeho instagramového profilu @knihydobrovsky, popsali bychom jej jako chameleona – v posledních letech se proměňoval opravdu často.

S instagramem jsme začali v roce 2013, kdy naši marketingoví předchůdci zkoušeli, co se líbí publiku. Vzešel z toho mix knižních tipů -– k tomu jsme se v podstatě vrátili i nyní, ale trochu sofistikovaněji, ačkoli musím přiznat, že tehdy byl IG dost v plenkách a naši ex-kolegové rozhodně neměli takové možnosti (a telefony fotící líp než zrcadlovka). Nicméně nám připravili pevnou půdu pod nohama.

Později si pomyslné žezlo převzala Kreatika, což bylo asi nejkratší období, příspěvky vypadaly profesionálně, ale chyběla jim naše knihomolská duše.

Poslední a i současnou etapu nastartovala fotka skladu od našeho marketingového ředitele Adama, která rozbila dosavadní feed Kreatiky. Ačkoliv jsme do této doby měli dosah kolem 300 lajků, sklad měl skoro 1000, a tak se zrodila myšlenka, že by nebylo špatné vrátit se zpět k osobnějším příspěvkům od různých členů marketingu.

Začali jsme dokumentovat backstage prodejen, co čteme, jak probíhají autogramiády nebo co se děje v marketingovém zákulisí. Odhodili jsme zábrany ukázat lidem pravou tvář, a právě to nastartovalo novou vlnu followerů a instagram nám začal růst závratnou rychlostí. To všechno se událo během minulého jara/léta a potom jsme už byli zkrátka nezastavitelní.

Současnost

Je to tedy téměř rok od zásadního boomu – během té doby jsme udělali nespočet soutěží, představili mnoho novinek, reportovali desítky akcí, rozdali tunu radosti :)

Nedávno jsme se více zaměřili na knižní trailery/teasery a dlouhodobé projekty – začalo to adventním kalendářem, který měl ohromný úspěch a pokračuje to třeba listováním knihami, informováním o tom, co čteme na centrále či novinkou #spolecnecteme. Nyní chystáme asi další 2-3 projekty a také (ne)pravidelné livestreamy.

Za největším úspěchem podle nás stojí to, že si lidé dokáží k našemu instagramu připojit konkrétní tváře. Promlouváme k nim reálně a ne uměle vytvořenou grafikou… Máme možná občas tvář šílenců, ale naši sledující to mají rádi (a my také!). Na “instáči” se tak nebojí ukázat šéf marketingu, skvělí copywriteři / redaktoři, marketingoví koordinátoři atd...

Twitter

@knihydobrovsky

Někdo si nechává na konec pomyslnou třešničku na dortu, někdo malé přiznání. Twitter je sociální sítí, kterou jsme se v současnosti rozhodli tak trochu odsunout na druhou kolej. Nicméně i zde se dozvíte o některých novinkách – třeba to, jakou otevíráme prodejnu, nebo co se o nás kde píše. Slibujeme, že i na Twitteru brzy zamakáme!

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s přáteli!

Sdílet 0 Sdílet