Vetřelci a volavky Kolektiv

Vetřelci a volavky
Kniha ( pevná vazba )
- Produkt je vyprodaný.
Kniha se zabývá širokým fenoménem sochařství ve veřejném prostoru (jindy nazývaném monumentální umění) v Československu v období normalizace s mírným přesahem až do roku 1992. Téma do sebe pojímá nejen solitérní pomníky a památníky na veřejných prostranstvích, ale také sochařskou a reliéfní výzdobu architektury – úřadů, škol, nemocnic, velkých… Přejít na celý popis
Navštivte náš DOBRO.BLEŠÁK! Najdete tu nejen poslední kusy dobrého čtení, ale i novinky nebo knížky, jimž bylo neprávem věnováno málo čtenářské pozornosti! Ceny začínají na 9 Kč
Více informací
Kniha se zabývá širokým fenoménem sochařství ve veřejném prostoru (jindy nazývaném monumentální umění) v Československu v období normalizace s mírným přesahem až do roku 1992. Téma do sebe pojímá nejen solitérní pomníky a památníky na veřejných prostranstvích, ale také sochařskou a reliéfní výzdobu architektury – úřadů, škol, nemocnic, velkých podniků, továren. Řečeno s názvem jedné z kapitol, jde o sochy, které nikomu nepatří. Estetické a ideologické vyznění veřejného prostor totalitního Československa bylo výhradní výsadou státu. Rovněž umělecká výzdoba architektury, podobně jako stavebnictví, podléhala centrálnímu plánování, rozpočty nových staveb musely zahrnovat částky na umělecká díla. Umění se tak stalo součástí státní byrokratické mašinerie. Sochy doslova zaplavily veřejná prostranství, vznikala díla nejrůznější kvality a úrovně, na jejich tvorbě se podílel téměř každý, komunistickou stranou prověřený umělec. Vznikaly však i kvalitou a moderním pojetím výjimečné realizace od umělců zakázaných, často pod jinými jmény, případně za bizarních okolností, vlastních této době. Jedná se o jev nemající mimo totalitní země obdoby. Tato situace skončila krátce po roce 1989 a je až s podivem, s jakým nezájmem dnes tuto širokou uměleckou produkci přehlížíme, jako by šlo o pomníky samotné normalizace, na niž se usilovně snažíme zapomenout. Z lásky k umění a ze zájmu o dobu, kterou nezažily, se nyní různé soukromé a občanské iniciativy snaží sochy ve veřejném prostoru zachránit a analyzovat předpoklady, za jakých vznikaly. Ukazuje se, že situace nebyla nikdy jen černobílá, podmínky, pohnutky a příběhy lidí a jejich děl se liší a prostupují. Kniha představuje více než 500 vybraných děl zachovaných či odstraněných z veřejného prostoru jako reprezentativní vzorek toho, co v letech 1968–1992 vzniklo. Jde o výsledek nesmírně náročného dlouhodobého průzkumu tisíců lokalit celého Československa, který sebou nesl i problém určení autorství sochy a legendy jejího vzniku. Vychází česko-anglicky.
- kategorie
-
Knihy »
Odborná literatura »
Umění a Architektura
- Nakladatel
- Arbor vitae
- datum vydání
- 26.11.2013
- isbn
- 978-80-7467-039-8
- ean
- 9788074670398
- Jazyk
- angličtina
- Počet stran
- 460
- Vazba
- pevná vazba
Jak si vede v knihy Dobrovský?
108349. v e-shopu | 105748. minulý týden
1875. v Umění a Architektura | 1741. minulý týden
Hodnocení a recenze čtenářů
0.0 z 5 0 hodnocení čtenářů
0× 5 hvězdiček 0× 4 hvězdičky 0× 3 hvězdičky 0× 2 hvězdičky 0× 1 hvezdička
Články, které stojí za pozornost
-
RECENZE: Vážka
-
Slavný detektiv má sestru a té to pěkně pálí!
-
Půlnoční slunce aneb Stmívání z pohledu Edwarda
-
RECENZE: Dům panenek
-
RECENZE: Zapomeň na mě
-
Pandemie v čase pandemie
-
RECENZE: Jak přežít svého muže
-
Skoro úplně normální – aneb klasický život v šedých tónech!
-
Seriálový fenomém Bridgertonovi brzy v novém knižním vydání
-
RECENZE: Slepec
-
RECENZE: Strašák
-
Dvacátá sedmá sleva pro Závisláky