3.5 z 5 hvězdiček
pevná vazba294 Kč
Běžně 329 Kč
Kniha ( pevná vazba )
176 Kč s DPH
Běžně 197 Kč
Nápověda
Jsme transparentní
Koncem minulého století přinesla západní historiografie poznatky, podle kterých samotní zakladatelé marxistického komunismu v rámci své historicko-společenské eugeniky tvrdili, že existuje "etnický odpad" či "produkt zmateného vývoje", kterým měli být například kontrarevoluční Češi "postrádající historické vědomí", Baskové, Bretonci, skotští… Přejít na celý popis
Muži ve válce přicházeli o život. Ale ženy ztratili všechno ostatní. Natalie Haynes přináší příběh trójské války z pohledu žen. Více informací
Koncem minulého století přinesla západní historiografie poznatky, podle kterých samotní zakladatelé marxistického komunismu v rámci své historicko-společenské eugeniky tvrdili, že existuje "etnický odpad" či "produkt zmateného vývoje", kterým měli být například kontrarevoluční Češi "postrádající historické vědomí", Baskové, Bretonci, skotští Gaelové nebo jižní Slované; společným osudem takových národů musí být "úplné vyhlazení" v revolučním holokaustu. Když prezident Vladimir Putin 24. února 2022 vyhlásil válku Ukrajině, opakovaně se odvolával na "tragický" rozpad marxistického Sovětského svazu a podobným způsobem poukazoval na produkty "zmateného postsovětského vývoje", jako jsou pobaltské státy, a zejména Ukrajina. Po celé 20. století ovlivňovalo sovětské Rusko svou velkou levicovou epistémou, založenou na spojení různých směrů a výkladů marxistického učení, takřka celý svět a v rámci historicko-společenské eugeniky periodicky zkoušelo marxismus "jinak" - od leninismu přes trockismus a stalinismus až po Gorbačovovu přestavbu komunistického systému. Toto výjimečné epistémické postavení však definitivně skončilo s rozpadem Sovětského svazu a jako reakce na tuto ztrátu se zrodila nová epistéma. Tato esej osvětluje zrod nové kataklyzmatické epistémy prostřednictvím teoretického zpracování postmarxistického populismu, který se opírá o budování lidové subjektivity na základě diskursivního produkování tendenčně prázdných signifikantů, vztahujících se k populistickému "jménu vůdce". Putin jako postsovětský "vůdce" celému světu předvedl, že už není nutné explicitně odkazovat k 19. století, například k Marxovi. Už není nutné se přímo identifikovat s Leninem, Stalinem či se Sovětským svazem, stačí vše reprezentovat v postmarxistickém "čistém bytí systému" a jeho moci. Stačí vykonstruovat nepřítele, v tomto případě Západ jako "říši zla", odkázat se na politické a vojenské vítězství Ruska ve 20. století (tedy na Lenina a Stalina) a oživit ho gestem prázdného signifikantu, který se vyznačuje diskursivní chudobou populistických symbolů, a to nejen jde-li o pojmy, jako "denacifikace" nebo "fašismus". Kniha zároveň obsahuje i kritickou analýzu současné postmarxistické historické snahy v Čechách, hledající utopistické spojení mezi marxistickým Hnutím revoluční mládeže Petra Uhla a kontrakulturou undergroundu.
0.0 z 5 0 hodnocení čtenářů
0× 5 hvězdiček 0× 4 hvězdičky 0× 3 hvězdičky 0× 2 hvězdičky 0× 1 hvezdička
Získejte přehled o vývoji ceny za posledních 60 dní.