RECENZE: Ve jménu Jeho Veličenstva

RECENZE: Ve jménu Jeho Veličenstva - titulní obrázek

Kniha, která mísí to nejlepší z Jamese Bonda, Sherlocka Holmese a Austina Powerse? Zajímavá myšlenka, ale jak se povedlo provedení? Dočtěte se v knižní recenzi!

Mark Gatiss. Znáte to jméno? Nebo vám přijde alespoň trošku povědomé? Není divu. Mark Gatiss je známý britský herec, komik, scénárista a spisovatel. Jako herec se mihnul v seriálech Pán času (Doctor Who) či Hra o trůny (Game of Thrones). U projektů Pán času (Doctor Who) a Sherlock (v hlavních rolích s Benedictem Cumberbatchem a Martinem Freemanem) se projevil i v roli jejich tvůrce a scénáristy, a dokonce se objevil v roli Mycrofta Holmese. Jeho první fiktivní novelou, která se netýkala Pána času (Doctora Who), se stala kniha Ve jménu Jeho Veličenstva, první díl série o detektivu Luciferovi Boxovi.

Lucifer Box splňuje snad všechno, co byste si mohli od postavy detektiva a tajného agenta přát. Je chytrý, tak trochu bohém a velmi odvážný. Zkrátka je to takový mix Sherlocka Holmese, Austina Powerse a Jamese Bonda. Už jen to zní skvěle, že? Miluje jak ženy, tak muže, je to věrný přítel, užívá si života plnými doušky, ale zároveň se snaží plnit své povolání, jak nejlépe jen dovede. A také má nezaměnitelný smysl pro humor. Všechny tyhle faktory, a ještě spousta dalších, dělají z Lucifera Boxe charakter, nad kterým budete prvních pár stránek jenom kroutit hlavou, ale stejně neodoláte, a zamilujete si ho. I když za to třeba může ten pověstný britský šarm, který čiší z celého příběhu.

Lucifer Box je tajným agentem ve službách Jeho Veličenstva, ale ve volném čase se věnuje malování. Právě díky jeho příteli začne umění i vyučovat a ve své žačce najde zalíbení. Jeho vlast si však žádá Boxovy služby, když začnou za podivných okolností umírat prominentní vědci Velké Británie. Kvůli jedné vraždě se do potíží dostane dokonce i Boxův nejlepší přítel. Lucifer se tak snaží přijít záhadným úmrtím na kloub a jedna ze stop ho zavede dokonce až do italské Neapole, aby si promluvil s jistým profesorem Hašterným. Pan Box tak vlákno po vlákně rozplétá celý případ, ale to není to jediné, v čem se mu krásná Neapol nakonec stala přínosem. Ačkoli Lucifer pomalu propadal své žačce, slečně Belle, učaroval mu Karel Štístko, který se stal nedílnou součástí jak probíhajícího vyšetřování, tak příběhu celkově.

Kája Štístko zavede agenta Boxe do Klubu Vesuvius, který se ukáže být klíčovým místem pro vyřešení případu. Klub Vesuvius je naprosto kouzelné místo, jehož atmosféra vás už při prvních pár slovech pohltí a nepustí. Dějí se tam však prazvláštní věci, od omráčení Káji a Boxe neznámým plynem, až po nevysvětlitelné úkazy. To ale nic nemění na tom, že jak vás jednou Lucifer Box zavede třeba i na takové místo, už nebudete chtít nikdy odejít.

Dorazili jsme k našemu cíli. Před námi stály masivní dveře z ebenového dřeva. Vypadaly skutečně velmi starobyle, byly pobité železem a zdobené vyřezávanými výjevy groteskních, vilně pošilhávajících tváří.

Kája mi věnoval zvláštní úsměv a pak na ně zabušil s vehemencí poněkud neupraveného uvaděče ve Sněmovně lordů. Dveře sebou trhly a otevřely se. Zachytil jsem nejasnou postavu hromotluckého dveřníka, s nímž si Kája vyměnil pár slov, možná polibek. Pak mě zavedl dovnitř.

Přede mnou se otevřel výjev ze samotného pekla.

Nenechte se vyvést z míry. Koneckonců, tam je přece Lucifer doma, ne?

Pokud jste příznivci detektivek, fantasy a humoru, Ve jménu Jeho Veličenstva je kniha, která by ve vaší knihovničce rozhodně neměla chybět. Každou stranou knihy prostupuje Gatissův humor, který tak dobře známe i ze seriálů, jako jsou například Pán času (Doctor Who) a Sherlock, ostrý a okouzlující. Dočkáte se chvilek napětí, občas nebudete vědět, komu věřit, ale stejně vás příběh hned po prvních pár stránkách vtáhne, a ani nebudete vědět, jak se po té emocionální horské dráze dostanete na konec. Rozhodně tak neuděláte chybu, když dáte Gatissovi šanci, aby vás okouzlil stejně jako nás.