RECENZE: Trnitá řeč

Sdílejte článek s přáteli Sdílet 0 Sdílet

Kateřina Svobodová

RECENZE: Trnitá řeč - titulní obrázek

Naše Katka si potrpí na díla Leigh Bardugo, však tomu není tak dávno, co dočetla Prohnilé město a stýskala si po dalším díle této autorky. A to je konečně tu! Jak obstálo v přísné recenzi?

Příběhy, které vyprávěla půlnoc

Leigh Bardugo jistě neunikla pozornosti žádného milovníka fantasy literatury. Tato autorka, původem z Jeruzaléma, okouzlila čtenáře svým fantasy světem inspirovaným carským Ruskem. Poměrně širokou základnu literárních fanoušků jí získala především trilogie Griša. Příběh Aliny disponující neuvěřitelně silnou mocí zasáhl mnohé. Nebylo tedy divu, že když se na knižní pulty dostal první díl duologie – Šest vran, odehrávající se ve stejném světě, strhla se hotová lavina. Leigh Bardugo vytvořila mimořádně silné a sympatické charaktery, takže bylo těžké příběhu nepropadnout. Kniha je navíc skutečně líbivě a neobvykle zpracovaná. Podobně tomu bylo i letos, kdy vyšlo pokračování Prohnilé město.

Poměrně dost čtenářů si muselo postesknout, když byl příběh v čele s charismatickým a samozvaným vůdcem gangu Kazem Brekkerem ukončen. Sama jsem byla nucena po přečtení poslední stránky vyřknout otázky: “A to je vše? Kde jsou další díly? Jak teď mám dál žít?” Jistě nejsem sama toho názoru, že původní duologii by spíše slušela přinejmenším trilogie…

Velké a příjemné bolestné pro všechny truchlící nad koncem série představuje nejnovější kniha ze stejného prostředí jako ty předešlé. Trnitá řeč s podtitulem “Příběhy, které vyprávěla půlnoc” je kniha šesti pohádkových příběhů, které jsou zasazené do různých částí světa – Ravky, Nové Země nebo Fjerdy. Ty jsou čtenářům Leigh Bardugo jistě dobře známé.

• Trnitá řeč

Láska si potrpí na květomluvu, pravda však mluví řečí trnitou. Vydejte se do krajiny kouzel, kde vládne temná magie, protéká tudy neposlušná řeka a minout vás může poslušná bouře. Přihlížejte…

357 s DPH

Skladem

Četl(a) jsem

“Láska si potrpí na květomluvu, pravda však mluví řečí trnitou.”

Nemusíte mít obavy, že by nás autorka unudila klasickými pohádkami pro děti. Právě naopak. Jak už název knihy samotné napovídá, příběhy sice mají pohádkový motiv, avšak ani zdaleka se nejedná o kouzelné a sluncem zalité povídačky pro děti. Naopak jde o příběhy téměř realistické. Nečekejte princezny v nesnázích, bájné draky ani obry či trpaslíky. Hlavními hrdiny jsou tu obyčejné dívky s nezměrnou odvahou, zvířata chytřejší než ta nejobsáhlejší encyklopedie, postavy pravdomluvné, avšak i lháři a podvodníci, čarodějnice skrývající se v temných lesích a mnoho dalších.

Kniha je opět nádherně zpracovaná, protkaná krásnými ilustracemi, jež se násobí na každé přečtené stránce a na konci pohádky tak vzniká komplexní dvoustranná ilustrace doplňující vyprávění. Jelikož jsem několikrát vyzdvihla úchvatné zpracování knihy, o dechberoucí obálce se snad rozepisovat nemusím :-)

Leigh Bardugo čerpala především z reálných životních situací, které promítla do pohádkově laděných příběhů, a navíc skryla do každého z nich určité poselství. Tím pádem se nedá přesně vymezit, pro koho je kniha určena. Jsem si jistá, že si ji užijí dospělí čtenáři stejně tak, jako ti mladší.