RECENZE: Střet králů

RECENZE: Střet králů - titulní obrázek

Kde dostaneme svou dávku středověkého násilí a nahoty, když seriál Hra o trůny již dávno skončil a připravované prequely jsou ještě v dáli? Existují samozřejmě knihy a nyní přicházejí i komiksy, které pojednávají o událostech z druhé knihy zmíněné ságy. Podívejme se proto na „Střet králů“, abychom mohli zhodnotit, zda komiksy dosahují úrovně seriálu a knih vydaných již dříve.

Sága Píseň ledu a ohně od George R. R. Martina pokračuje v oficiální komiksové adaptaci.

Po událostech Hry o trůny je Západozemí ponořeno do občanské války, zatímco Daenerys Targaryen, dědička trůnu z dynastie Targaryen, se snaží získat zpět Železný trůn. Arya s pomocí Yorena, bratra z Noční hlídky, unikla z Králova přístaviště, ale cesta ke zdi přináší mnohá nebezpečí. Mezitím se Sansa zúčastní turnaje na jmeniny sadistického krále Joffreyho a Bran v Zimohradu trpí podivnými sny o vlcích…

V první řadě je nutné říci, že nejde o adaptaci druhé řady seriálu Hry o trůny. Toto je adaptace knihy, a proto zde narazíte i na postavy, které se v seriálu nikdy neobjevily, události, které proběhly jinak, a objekty, které se liší. Přestože postavy v některých případech vypadají podobně jako jejich televizní protějšky, je to pouze proto, že odpovídají jejich popisům v knihách; seriál má, jak se zdá, na komiks velmi malý vliv.

Komiksová adaptace je v mnoha aspektech knihám věrná. Dialog je převzat doslovně, ale občas příběh odbočí, aby pohlédl do minulosti a trochu přiblížil postavy. Textová pole mohou obsahovat přímé úryvky z knihy, i když jsou kvůli zachování stručnosti v místech osekány. Landry Q. Walker odvádí vynikající práci při adaptaci knih George R. R. Martina do komiksové formy, přičemž skvěle udržuje celou dějovou linku, tón a tempo příběhu.

Příběh tak může být kritizován pouze do stejné míry jako samotná kniha „Střet králů“. Tempo první kapitoly je trochu pomalé, protože je třeba věnovat pozornost představení postav, poskytnout základní přehled o jejich příbězích a nechat postavy, aby se hádaly o správném postupu, ovšem to vše za účelem zasazení scény a vytvoření charakteru. Nezapomeňte, že tato první kapitola je pouze úvodem k hlavnímu příběhu, ale zahrnuje neodmyslitelnou scénu – je nám představen Stannis Baratheon a jeho dcera Shireen, spolu se Ser Davosem a Melisandrou, „Rudou kněžkou“.

„Střet králů“ dobře ukázal Stannisovy cíle a úmysly, je zde ale také spousta okamžiků, které naznačují, co se bude dále odehrávat. A co je nejdůležitější, stejně jako v kapitole z knihy, je Melisandřino představení doprovázeno malou demonstrací jejích schopností, nebo spíše síly jejího boha R'hllora. Je to jedna z brzkých známek toho, že se magie a nadpřirozené síly vracejí, jak signalizuje i červená kometa na obloze.

Ačkoli o příběhu lze diskutovat pouze v míře, v jaké jej napsal George R. R. Martin a přizpůsobil Landry Q. Walker, o uměleckém díle Mel Rubiho se dá říci mnohem více. Z velké části je kresba fantastická; úvodní snímek červené komety, která se táhne přes Dračí kámen, a způsob, jakým se světlo odráží od vyřezávaných draků kolem hradu – prostě jedinečné. Každý panel ukazuje nesmírnost a stáří hradu, jeho odvěké, kamenné a zdánlivě nekonečné zákruty chodeb a schodišť, což dodává scénám tajuplný nádech a historii a pomáhá oživit svět George R. R. Martina.

Jak již bylo zmíněno, vzhled postav je věrný jejich popisům v knihách. Shireen je mladá a nevinná, s polovinou tváře pokrytou skvrnami podobnými šedému kameni, zatímco pán Dračího kamene je starý a unavený, ale i přesto velmi detailně znázorněn, dokonce i s řetězy, které nosí kolem krku. Patchface, Shireenin šašek, jenž zešílel po ztroskotání lodi, na které se nacházel, je vykreslen jako zvlášť velký a velmi klaunský, ale ne do té míry, aby se zdál být ve srovnání s ostatními nereálný.

Obzvláště pozoruhodné jsou poslední panely a těm, kteří knihy nečetli, nezkazí rozuzlení, ale skončí přesně v té tónině, o kterou se tato kapitola snažila. Toto se skvělým způsobem projeví v posledních třech panelech, s klíčovým obrazem ve středu, zatímco světlo nabírá červenou barvu, a způsob rozmístění řádků jen dodává na dobrém dojmu. Mel Rubi s kresbou odvedl skvělou práci a Omi Remalante Jr. svým barevným doladěním vše ještě vylepšil.

Celkově se jedná o povedenou adaptaci knihy „Střet králů“. Ať už jste fanouškem celé knižní série a snažíte se pohlcovat co nejvíce adaptací, nebo divák seriálu, který se snaží rychlým způsobem zjistit, jak se knihy od seriálu liší, tyto komiksy vám zajistí nutnou dávku Her o trůny během čekání na další příběhy ze Sedmi království.