RECENZE: Obchodník s hudbou

RECENZE: Obchodník s hudbou - titulní obrázek

Některé knihy si člověk přečte, odloží do poličky a už si na jejich obsah nikdy nevzpomene. Obchodník s hudbou mezi ně, podle recenze naší redaktorky, ale rozhodně nepatří.

Léta páně 1988 se nejen Velká Británie, ale i celý svět konečně pomalu vzpamatoval z válečných hrůz. A tak se i Frank odhodlá k tomu, splnit si svůj sen a naplnit svou vášeň. Otevře si krámek s vinylovými deskami, jeho cílem je rozdávat lidem radost. Každému, kdo do jeho malého útočiště zavítá, umí vybrat melodii přesně podle jeho gusta. Na věku, společenském postavení, ani pohlaví nezáleží, tento drobný prodejce se trefí do noty každému.

Ačkoliv umí bravurně naslouchat, pozorovat a vcítit se do druhých, je stále sám. Žije ve stínu velkoměsta, spolu s tóny, které jsou jeho srdci blízké. Občas sice prohodí pár slov s těmi, kdo vlastní obchůdky na stejné ulici, ale jinak se do společenské vřavy přílišně nehrne. Čas plyne, pomalu, svým vlastním tempem bez žádných překvapení. Tedy až do onoho osudného dne, kdy do jeho království vstoupí Ilse. Muž, který dosud nepoznal lásku, jí je najednou naplněn, ale mají jeho city šanci na úspěch, nebo je předurčen zemřít sám a v zatracení?

Předně je třeba upozornit, že Obchodník s hudbou je opravdu nevšední román, který zahraje na strunu zejména citlivých čtenářek, jež touží po krásném životním příběhu. Má toho totiž tolik, co nabídnout, od celé škály krásných, hřejivých slov, které laskají na duši, až po opravdu vytříbený humor. Navíc nadlehčený styl psaní slouží jako skvělý nástroj k podtržení vtipných pasáží, které jsou umně vloženy do jinak velice emotivní knihy.

Po celou dobu se jedná o velice dynamické, čtivé dílo. Stránky vám ubíhají pod rukama, i když se dějová linie místy vlní a stáčí na různé světové strany. Závěr sice přirozeně graduje, je však nenásilný a svým vlastním způsobem něžný. Navíc čím víc se blížíte k ukončení, tím častěji narážíte na skryté stopy, které tvoří milou tečku na závěr. Epilog poté dotváří přívětivé objetí, které posílá své čtenáře zpět do reality všedních dní.

Jistě, lze podotknout, že u tohoto typu knih již předem tušíte, po jaké cestičce se nakonec vydáte. Zdá se, že šťastný konec je krásná samozřejmost, ke které Rachel Joyceová své protagonisty jemně popostrkuje od samého počátku. Jenže pravda je daleko komplikovanější, stezka k nalezení spřízněné duše je plná bodláků, kamenů a překážek, které se samovolně objevují. Jestliže se pídíte po jednoduchém milostném románku, tak budete pravděpodobně zklamaní. Toto dílko je totiž mnohem více než jen obyčejný harlekýn. Obsahuje celou škálu citových momentů, životní moudrosti, ale i všední lidskosti. Děj rozhodně není přikrášlený, ani nereálný, celá skládačka spolu funguje skvěle a vytváří opravdový skvost mezi nudnou šedí průměrnosti.

I hrdinové jsou opravdu vytříbení, plní síly, elánu. Spisovatelka je snadno přivedla k životu tím, že vsadila na jeden jediný charakterový prvek, který po celou dobu coby jemný drahokam vybrušovala k dokonalosti. Všichni protagonisté mají svůj hlas, své tužby i intuici, jsou jako vy, nebo já, obyčejní, ale přitom osobití!

Zbývá dodat snad jen jednu jedinou věc. Tento počin je vskutku jeden z milionů, jedná se přesně o tu knížku, která se vám zaryje hluboko do srdce. Doporučit ji lze jak mužům, tak ženám, avšak není pochyb, že něžnému pohlaví učaruje o něco více. Pokud hledáte čtivo pro inteligentní populaci, tak jste právě našli svého favorita!