RECENZE: Kopírák – Kolik sériových vrahů se v něm skrývá?

RECENZE: Kopírák – Kolik sériových vrahů se v něm skrývá? - titulní obrázek

Kopírák je trochu detektivka, trochu thriller a místy trochu horor. Není špatný, ale není ani špičkový. Je to takový průměr s několika děsivými momenty, který přesto stojí za přečtení.

4.3 z 5 hvězdiček

E-kniha

Nejděsivější krimi thriller roku! Má krutost nějaké hranice? Anglii ochromí série hrůzných vražd. Každá byla spáchána jinou metodou, brutální … a povědomou. Pachatele totiž podle všeho inspirovali nechvalně proslulí sérioví...

Autor

Američanka Sam Holland temnotu a hrůzu miluje, a příběhy sériových vrahů zvláště. Když po studiích psychologie a zaměstnání v oblasti lidských zdrojů, začala psát svůj debut, kterým je právě Kopírák, vzorem jí byli takoví autoři jako Stephen King, James Herbert a Dean Koontz . Sam Holland nyní píše již na plný úvazek a vychází jí druhý detektivní román s názvem The Twenty.

Jsme na jihu Anglie. Řádí tu sériový vrah, který má jednu zvláštnost. Napodobuje jiné sériové vrahy, a ne ledajaké! Kopíruje ty neznámější ze všech: Charlese Mansona, Jeffrey Dahmera, Edmunda Kempera, a další. Vypadá to dokonce, že chce být ještě lepší a dokonalejší než oni. Anebo je to všechno jinak? Na to už musí přijít vyšetřovatelka Cara Elliottová a její parťák Noah Deakin.

Vrah je ale rychlejší než oni a brutálně zavražděné oběti přibývají. Cara má bratra, také policistu, Natea Griffina, který je ovšem momentálně postaven mimo službu. Po útoku šíleného vraha, při kterém zemřela jeho manželka Mia a Nate byl krutě zmlácen, se potýká se zdravotními, jak fyzickými, tak psychickými problémy. Přesto je rozhodnut útočníka najít a po právu potrestat.

Drží v náručí ženu, jednu ruku pod jejími koleny, jednu pod zády. Ještě je čerstvá a z bodných ran vytéká krev na jeho bílé igelitové kalhoty. Vychutnává si teplo, které z ní sálá do jeho studených dlaní.

Mezitím dojde k ještě jednomu zločinu. Dům, ve kterém bydlí Jess Ambroseová se svou dcerkou a manželem, začne jednou v noci hořet. Jess popadne svou dceru, vyskočí z okna, a tím se jí podaří zachránit. Její manžel však, bohužel, uhoří. Vyšetřování ukáže, že se jedná o práci žháře a Jess se stane první podezřelou. Nate Griffin, který se k případu připlete, je však přesvědčen, že i tento čin souvisí se sériovými vraždami. Jeho sestra Cara jej přibere zpět do týmu – spíše proto, aby ho měla pod dohledem – a všichni, Jess nevyjímaje, se vrhnou do pátrání. Každý z nich má však nějaké tajemství, o němž ti druzí nevědí. Když ale začnou vycházet najevo, vyvstanou i znepokojivé otázky. A podezřelí rázem přibydou

Chvíli se na ni okouzleně dívá, pak naloží do kufru. Přistane na druhém těle, až to zaduní, noha jí zůstane trčet přes nárazník. On ji zastrčí dovnitř.

Verdikt

Kniha je čtivá a napínavá, se spoustou zvratů a děsivých sond do vrahovy mysli. Přesto, ačkoliv je v ní celkem hodně velmi brutálních scén, mi tak nějak nezalezla pod kůži. Jako by jí něco chybělo. Neměla jsem sice sklony ji v průběhu čtení odkládat, ale myslím, že na ni rychle zapomenu a už se k ní nikdy nevrátím.

Jako oddychový thriller pro volné chvíle je však ideální. Text je členěn do krátkých kapitol, což je fajn, a také námět je docela zajímavý. Postavy vám budou s drobnými výhradami sympatické, a i když vy sami budete třeba jiného názoru, vraha podle mě uhodnete jen těžko. Rozuzlení, které dosáhne svého vrcholu teprve až na úplném konci, v epilogu, je totiž na celém příběhu to nejlepší – nejpřekvapivější a nejtemnější. Zda jde však skutečně zároveň i o „nejděsivější krimi thriller roku“, jak se píše v anotaci, je diskutabilní. Já si to nemyslím, ale záleží nejspíš na tom, kolik thrillerů jste letos četli a jaké byly. Knize Kopírák bych na vašem místě šanci dala. Navíc má poutavou obálku i ořízku, která ji zkrášluje.

Hodnocení: 85 %