RECENZE: Jsme poslední

RECENZE: Jsme poslední - titulní obrázek

Pokud v tomto předvánočním čase zavítáte do obchodního centra, možná se sami sebe zeptáte: „Co se děje? Proč všichni tak zuřivě nakupují? Blíží se snad apokalypsa nebo co?“ A právě jeden apokalyptický román si přečetl i náš redaktor Zdeněk a napsal na něj recenzi. Pozor, konec světa přichází.

Myslíte si, že jste připraveni na všechno? Že máte naplánované scénáře na vše, co by vás mohlo v životě potkat? Obsahují tyto plány i nečekanou apokalypsu? Kniha Jsme poslední vás do této situace uvrhne. Jedná se o román spadající do žánru postapokalyptických, i když obsahuje také prvky žánru detektivního. Autorkou je britská spisovatelka Hanna Jameson. Žije v Londýně a svůj první román Something You Are napsala již v sedmnácti letech. Ve svém životě hodně cestovala a tři roky pracovala pro britskou Národní zdravotní službu.

Představte si, že vycestujete daleko od domova na konferenci. Někam na švýcarské předměstí do hotelu uprostřed lesa. A ze zpráv zjistíte, že vypukla jaderná válka. Co budete dělat? Tak přesně do takové situace se dostane hlavní hrdina románu, Jon Keller. Jon je zároveň také vypravěčem celého příběhu. Je totiž historik, který přijel na konferenci přednášet a po zjištění, že by mohl nastat konec světa, se rozhodl vést deník, kde by zaznamenal chod událostí pro další generace přeživších.

Všichni návštěvníci hotelu se dozvědí v podstatě ve stejný okamžik hroznou zprávu. Vybouchla jaderná bomba nad Washingtonem a Amerika ztratila hlavu státu. Následují zprávy o útocích na další země. Po těchto tragických událostech zavládne samozřejmě obrovský chaos a zmatek. Hodně lidí se rozhodne zkusit odcestovat někam, kde by mohlo být větší bezpečí nebo za svou rodinou. Asi dva tucty lidí si uvědomí, že letecká doprava nejspíš už nebude možná a zkusí počkat na pomoc v hotelu. Mezi těmi, co zůstanou, je i Jon. Tito lidé musí vytvořit komunitu postavenou na vzájemné důvěře a respektu, aby přežili.

Mobilní signál, internet, televize, nic z toho nefunguje, a tak není možnost zjistit, jaká je situace mimo hotel a jestli vůbec přežil ještě někdo kromě jeho dvaceti obyvatel. Komunitu zaměstnává plnění povinností, jako je údržba hotelu a získávání potravy. Při jednom takovém plnění naleznou v nádrži na vodu mrtvou dívenku. Během pitvy zjistí, že dívku musel někdo zabít ještě před vypuknutím apokalypsy. Všechny indicie nasvědčují tomu, že vrah by mohl být stále v hotelu, a tak se Jon rozhodne ho vypátrat. Pátrání mu komplikuje jak vlastní opatrnost, tak spousta dalších situací, které musí se svými kolegy řešit. I v malé skupině má totiž hodně lidí svá tajemství a ty mohou dříve či později vyplout na povrch. Jon apokalypsu přežil, ale jeho boj o život ještě neskončil.

Román skvěle popisuje rozdíly v chování lidí v krizových situacích. Zároveň také ukazuje, jak je důležité vytváření osobních rolí, ať už je to ve velké či menší izolované skupině lidí. Kniha je celá napsána jako deník Jona Kellera, takže uvidíte celý příběh jeho očima. Hanna Jameson vás při čtení donutí zamyslet se nad tím, jak moc si máte vážit každé chvíle se svými blízkými, protože nikdy nevíte, které slovo nebo skutek bude tím posledním. „Jsme poslední“ je naprostá povinná četba pro všechny milovníky žánru postapokalyptických románů, ale svým náhledem do života skupiny přeživších a detektivní zápletkou pojme mnohem širší škálu čtenářů.

Hodnocení 80 %