Otázky jsou nebezpečné. Odpovědi mohou zabíjet. Knižní recenze - Dítě STASI

Otázky jsou nebezpečné. Odpovědi mohou zabíjet. Knižní recenze - Dítě STASI - titulní obrázek

Thriller z období před pádem berlínské zdi zaujal naši redaktorku Michaelu. A protože ani čtení ji nezklamalo, rozhodla se s vámi podělit o své dojmy v knižní recenzi.

Vše to začalo dítětem – mrtvým dítětem!

Píše se rok 1975 a východní a západní Berlín je stále rozdělen „železnou oponou“. A právě u této zdi začíná náš příběh.

Na východní straně zdi je nalezeno tělo mrtvé dívky. Mohlo by se zdát, že jde o tradiční zabití v důsledku útěku z východu na západ. Jenže tělo dívky je nalezeno v úplně opačném položení. Nikdy se nestává, že by někdo uprchl právě ze západu do východního Berlína.

K případu je povolána nadporučice kriminální policie Karin Müllerová a její zástupce Werner Tilsner. Karin v hlavě vzniká mnoho otázek, proč se případu neujali pohraničníci, proč dívčin útěk působí nelogicky a hlavně, proč jsou k případu povoláni také důstoníci STASI (Ministerstvo státní bezpečnosti). Případ je přidělen Karin a Wernorovi, jenže hlavní slovo má právě důstojník STASI. Začíná zapeklité vyšetřování nejzáhadnějšího případu, který Karin nedá spát. Tajemství, která mohou být odhalena ji také mohou stát život.

Ostrov Rujána, Prora Ost – výchovný ústav nebo vězení?

Další linka příběhu je vsazena do nedaleké minulosti. Ocitneme se ve výchovném zařízení, kde má docházet k převychování problematické mládeže. S tímto místem měl úzký vztah i Karinin manžel, který tam byl převelen jako učitel. V této části příběhu se dozvídáme o životě dětí a krušných převýchovných podmínkách a poznáváme i další klíčové postavy příběhu…

Otázky jsou nebezpečné. Odpovědi mohou zabíjet.

Je třeba znát pouze identitu dívky. STASI si nepřeje, aby lidová policie v čele s Karin našla i další odpovědi v případě smrti. Dá se tomu ovšem vyhnout. Při pátrání Karin odhaluje příliš mnoho důležitých a nebezpečných informací, které ji budou ohrožovat na životě. Sledujeme stopy a vodítka, která mnohdy nebudou dávat žádný smysl, ale ve většině případech dojdeme ke zjištění, že tady něco nehraje.

Román Davida Younga je vystavěn na dobrých základech. Doba, do které je zasazen, vás nenechá chladnými. Dozvíte se spoustu zajímavých informací z té doby a svým způsobem budete žasnout na politickou i policejní situací. I přes to, že nejde o nejhorší období v dějinách NDR a SRN, můžeme mluvit o nepříjemných podmínkách, které v té době vládly v domnění, že jsou správné, jediné správné.

Dítě Stasi může na mnohé působit neoriginálně, ale pro čtenáře, kteří o tomto období nemají podrobné informace, bude příběh velmi zajímavý. Oceňuji promyšlenost, propracovanost a celistvost příběhu, který vás díky tomu upoutá od začátku do konce. Zaručuji vám spoustu nečekaných zvratů, mnoho akce i napětí. Vzhledem ke komplikovanosti případu očekávejte také velmi propletený příběh. David Young psal tento thriller v rámci svého studia Kriminálního thrilleru na University of London s nímž také získal výroční cenu za svůj debutDítě Stasi získala několik literárních cen a dle mého názoru si je právoplatně zaslouží.