Odoláváte Neodolatelným?

Sdílejte článek s přáteli Sdílet 0 Sdílet

Markéta Veselá

Odoláváte Neodolatelným? - titulní obrázek

Právě koukáte do telefonu? Přemýšlíte nad tím, kdo vám komentuje fotky na sociálních sítích, které jsou pro vás neodolatelné?

Právě tak se jmenuje kniha amerického autora Adama Altera, který přednáší marketing na Newyorské univerzitě. Kniha Neodolatelné se nám představuje s varovným podtitulem - Vzestup návykových technologií a byznys se závislostí. Nové moderní technologie se tak mohou stát vaší noční můrou. Protože možná zjistíte, že jste jedním z těch, kteří trpí behaviorální závislostí.

 

 

Behaviorální závislost

Úvodní část knihy vás seznámí s termínem behaviorální závislosti. Vysvětlí vám její vzestup, kořeny a demonstruje její přítomnost v každém z nás. Protože dnes je více než čtyřicet procent lidí závislých na internetu. Tam trávíme čím dál tím více času. Autor nám nabízí paralelu se závislostí na drogách. Nebezpečím závislosti může být ohrožen kdokoli. S rozmachem technologií ztrácíme přímý kontakt mezi sebou, empatii a vůbec zájem o naše životy a druhé lidi. Závislými se můžeme stát na čemkoli. Což dokazuje naše současnost, kdy vznikají stále nové formy různých závislostí, které bohužel stále nejsou předmětem akademického bádání.

Navždy online

Vždy nás budou lákat různé cíle. Po jejich dosažení často přichází pocity flustrace. Proto je velmi důležité nebýt soustředěn pouze na jednotlivé osamocené cíle, ale pochopit a jednat v rámci celého komplexního systému. Závislost se týká her, sledování internetu, ale také pouštění několikahodinových seriálových sériíí. Tou největší zbraní jsou právě moderní platformy, na kterých tráví většina z náš jednu až čtyři hodiny denně. Realitu tak střídá virtualita, což dokazuje i fakt, že v reálném světě se dnes nedokážeme soustředit déle než osm vteřin. Dny jsme si rozdělili na třetiny. Jedna slouží k práci, druhá k odpočinku tedy ke spánku a ta poslední je naplněna moderními technologiemi.

Hot or not?

Autor se ve svém díle věnuje v současnosti jedné z nejpopulárnějších aplikací - Instagramu, jehož historie není tak dlouholetá. Právě tato platforma, ale zcela jistě i další, ukazují a demonstrují jeden z děsivých faktů - naší silnou nejistotu sebe samých. Předkládají nám ztrátu naší hodnoty, potřebu porovnávání a touhu podělit se s druhými o svoje zážitky. Všechny tyto aplikace pak postupně ničí sociální vazby, které jsou neefektivně naplněné pouze tím, co si o nás druzí myslí. Na nás je tak vyvíjený neuvěřitelný tlak na prezentování jakési umělé dokonalosti.

Kde je realita?

Kniha ukazuje, jak se postupně vzdalujeme od prožívané reality a dochází k silným emočním ztrátám mezi lidmi a rozpadu tradičních pilířů přátelství a sociálních vazeb. Jedním z těch hlavních pilířů je právě komunikace, která nemůže nikdy fungovat mimo realitu. Jenom ta, která probíhá tváří v tvář, tvoří způsob, který nám pomáhá si uvědomit, jak naše komunikace působí na druhé. A dává prostor pro porozumění.

Pojďme najít naší realitu!

A co je k tomu potřeba? V první řadě kvalitní výchova našich nejmenších. Měli bychom se snažit co nejvíce propojovat virtuální realitu se skutečností, dále se aktivně zapojovat do dění reality a soustředit se na obsah daných aplikací a ne na jejich technologii. Největší problém současného světa pramení v naší osamělosti. Ztrácíme sami sebe a také naše nejbližší. Virtuální svět nám totiž nabízí stimulaci, popření naší nedokonalosti a prezentuje se jako nejlepší kamarád.

Staňte se behaviorálním architektem

Jak si pomoci? V první řadě si musíme uvědomit, že informační technologie nejsou ze své podstaty dobré ani špatné. A že se budou stále vyvíjet a vznikat nové a lepší. Proto bychom s nimi měli zacházet obezřetně a s rozmyslem vytvářet prostor kolem nás. Protože ten na nás působí a podle jeho zákonů se chováme a žijeme. Nejdůležitějším sdělením je to, že bychom měli využívat skutečných emocí. Neměli bychom se jich bát, právě naopak. A s tím jde ruku v ruce vytváření sociálních sítí. Neboť jenom ta má takovou sílu, že vás nenechá propadnou až na samotné dno.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s přáteli!

Sdílet 0 Sdílet

31 prodejen s odběrem Zdarma