Jedna želva za druhou - RECENZE

Jedna želva za druhou - RECENZE - titulní obrázek

John Green se českým čtenářům představil se svojí další knihou s příznačným názvem Jedna želva za druhou, jehož symboliku vám postupně odhalí příběh plný napětí, lásky, přátelství a hledání vlastní podstaty, a především jedné z nejdůležitějších součástí našich životů a svým způsobem i úkolu, který nás v životě utváří. Tím není nic jiného než vlastní sebepřijetí.

Záhada na druhou

Celým románem prostupuje napínavá detektivní zápletka. Ve městě zmizí velmi vlivný milionář Rusell Pickett, otec mladého Davisa a Noaha. Otec se ztratí bez jakékoliv stopy. Na kontroverznosti této kauzy přidává i významný fakt, že veškeré dědictví a majetek ve své závěti není odkázán jeho synům, ale ještěrce. Vyvstává tak otázka, kdo za tím vším má prsty. Jeho děti, příbuzní či nebezpečný vrah? A nehraje si se svým osudem vlastně i sám ztracený otec?

Jedna myšlenka za druhou

Hlavní hrdinka Aza je velmi chytrou, důvtipnou a občas lehce sarkastickou hrdinkou. Trpí obsedantně-kompulzivní poruchou, která jí ztěžuje život. Nejen Aze samotné, ale i lidem, kteří se s Azou přátelí, především její nejlepší kamarádce Daisy.

Vždycky budu takováhle, vždycky to budu mít v sobě. Nedá se to porazit. Nikdy nezabiju draka, protože drak jsem já. Moje já a moje nemoc jsou až do smrti propletené.

Aza se tak stává průvodkyní životem duševně nemocného člověka, který se nesnaží se svojí nemocí vyrovnat, ale chápat ji jako součást sebe samotné a snažit se, aby co nejméně negativně zasahovala do běžného života. A co nejméně ovlivňovala nejen její pocity smysluplnosti života, ale taktéž mezilidské vztahy. Takové, které jsou pro náš život velmi podstatné, protože dokáží vytvořit pevnou síť lásky, přátelství a podpory v okamžicích, kdy nám nezbývá nic jiného než padat dolů. Bez jakékoliv naděje.

Láska několika barev

Aza se taktéž stane průvodkyní vnitřního světa zamilovaného člověka. Nechá vás nahlédnout do svých niterních pocitů, které se pohybují na hranici pochybností nad vztahy a jejich podstatou. Především vám ukáže jednu z těch nejbolestivějších útrap své duše, která je naplněna nenávistí k sobě samé. Proto je její cesta tak náročná, protože jejím cílem je najít lásku a sebepřijetí. Dokázat se mít ráda, protože pak budou její schopnosti přijímat lásku od svých nejbližších rozvinuté. A pak už je jenom blízko k tomu, aby ji už nikdy neopustila naděje. Protože důležité je, jít vždy dál .

A tak to udělá a přitom si uvědomí, že láska není ani tragédie, ani prohra, láska je dar.

John Green znovu nezklamal. Jeho kniha opět spojuje několik zásadních témat, která jsou pro naši společnost velmi podstatná. Nejdůležitější je najít cestu k sobě samému, respektovat druhé a mít pochopení pro ostatní, ať už se od nás liší jakkoli. Protože právě tyto odlišnosti dělají naše životy bohatší, barevnější, šťastnější a smysluplnější. A právě takové je poselství této skvělé knihy, která ve vás zanechá mnoho námětů k přemýšlení, jež jsou podpořeny velmi rozmanitým spektrem emocí, které ve vás kniha zanechá. A to se ne všem knihám vždy podaří. Věřte, že  Jedna želva za druhou to opravdu splnila!