4.0 z 5 2 hodnocení čtenářů

• Ilona registrovaný uživatel 3 z 5 hvězdiček

Zdařile napsaný životopis. Myslím, že je zde vše, co by měl člověk o Václavu Havlovi vědět. Jen škoda, že tu nebylo více z dob, kdy byl prezidentem.

• Adam Pýcha registrovaný uživatel 5 z 5 hvězdiček

Kniha "Václav Havel - Jediný autorizovaný životopis" od Edy Kriseové je dílem, které mě hluboce oslovilo, a to v audioknižní verzi, kterou jsem poslouchal, a natolik, že bych si jej rád pořídil i v tištěné podobě. Překvapuje mě, že ačkoli je Václav Havel jednou z nejvýznamnějších osobností 20. století a jednoznačně jedním z největších Čechů, kteří kdy žili, existuje o něm relativně málo životopisných děl. Tento nedostatek literatury věnované Havlovi je zarážející, a proto je kniha Kriseové tolik potřebná. Tento životopis představuje oslavnou poctu Havlovu životu a zároveň poskytuje přátelský pohled na jeho jedinečnou osobnost. Kniha je určena široké veřejnosti, která možná o Havlově životě a díle ví jen málo. Právě proto je podle mě tento životopis velmi důležitý a odpovídá tomu, co si Václav Havel zaslouží. Kriseová zdůrazňuje Havlovo prostředí, které jej formovalo, jeho vztah k filmu a divadlu, které pro něj byly vždy zásadní, a také jeho významná přátelství a vztahy, které často přetrvávaly po desetiletí. Havlův příběh je hrdinským eposem muže s neobyčejnou povahou, díky níž dokázal vzdorovat zlovůli státní moci déle a silněji než kdokoli jiný. Jeho politická dráha, kterou sám Havel označil za "jeden velký omyl života a vesmíru," tvoří sice menší část knihy, což mi osobně vůbec nevadí. Naopak, kniha se více zaměřuje na jeho osobní život a uměleckou tvorbu, což považuji za velmi cenné. Myslím si, že tato kniha by měla být povinnou četbou na všech základních a středních školách. Neříkám to proto, že bych bezmezně a nekriticky obdivoval osobu Václava Havla, ale proto, že jeho život a příběh skvěle ilustruje zlo, které představoval komunistický režim a jemu podobné diktatury. Pokud si nebudeme připomínat životy lidí jako byl Havel, hrozí, že se historie může opakovat. Podobné knihy si zaslouží absolutní hodnocení a moje největší doporučení.