• Lucie Dvořáková Lucie Dvořáková

Pro mě byl příběh alegorií na společnost, která je tak trochu postavená na hlavu a plná paradoxů, ale přitom neskutečně reálná. Celý jeden národ úplnou náhodou zachrání malá holčička. Jiný národ je zotročen, ačkoli zachránit se je úplně jednoduché. A obyvatelé Smaragdového města? Mají se dobře, takže nepotřebují příliš přemýšlet. Z celého obrázku tak vychází strašák bez mozku jako nejmoudřejší osoba, plecháč bez srdce jako nejlaskavější člověk a zbabělý lev jako ten nejstatečnější ochránce, a to už před zásahem důvtipného Oze.

4.9 z 5 7 hodnocení čtenářů

• 5 z 5 hvězdiček monineknihy registrovaný uživatel

Už prvé riadky ma utvrdili v tom, že Čaroděj ze země OZ je nadčasový príbeh, ktorý si užijú úplne inak deti a úplne inak dospelí. Príbeh je totiž na prvý pohľad veľmi jednoduchý. Je vyrozprávaný miestami až detsky naivne, čo jednoznačne poteší detské ucho, no náročnejšieho čitateľa to môže mierne odradiť. Ak však patríte medzi čitateľov, ktorí milujú v knihách skryté významy a hľadajú v nich hlbší zmysel, sklamaní určite nebudete. Podobne ako všetky klasické rozprávky (Snehulienka, Červená čiapočka, Rozprávky bratov Grimmovcov atď.), aj Čaroděj ze země OZ je vlastne dosť drastický. Sekajú sa tam hlavy, rozpúšťajú sa tam telá, oslavuje sa tam smrť, zároveň však príbeh vyzdvihuje silu priateľstva, zodpovednosť, odhodlanie a sebaobetovanie. Frázy ako "cesta je cieľ", "všade dobre, doma najlepšie" alebo "všetko sa dá, len treba chcieť" príbeh dokonale vystihujú. Bodkou na záver sú jednoduché a vkusné ilustrácie Kateřiny Bažantové Boudriot, ktoré celý príbeh krásne dopĺňajú. Knihu určite odporúčam deťom aj dospelím, najmä milovníkom rozprávok a svetových klasík. Pre mňa to bol zaujímavý a netradičný zážitok a určite sa chystám aj na niektoré filmové adaptácie :).

Kniha, Drobek, 2020, 9788076429017

• 4 z 5 hvězdiček Recenzárium registrovaný uživatel

Čaroděj ze země Oz je skutečná klasika, která již byla vydána v mnoha verzích, navíc byla také hodněkrát zfilmována. Punc nesmrtelnosti tomuto milému příběhu snad již nikdo nevezme. Příběh je to milý a místy i naivní, Dorotka není žádnou přemoudřelou knižní hrdinkou, často z děje čiší její nešťastnost a touha vrátit se domů. Její charakter je tedy naprosto uvěřitelný, což se v dnešních příbězích, kdy všichni všechno ví a všude byli, jen málokdy vyskytuje. Svět, do kterého se Dorotka dostala, je neskutečný, a přesto tak podobný tomu našemu, slabé uzurpují mocní, lži a zástěrky upevňují moc, a přesto existuje dobro, které ač mnohdy skryté dokáže vše zachránit. Myšlenka je to na dnešní dobu možná příliš idealistická, ale myslím, že je stále důležité věřit v dobro. Klasiku od L. F. Bauma jsem četl naposledy někdy na základní škole, což už je pěkných pár let zpátky, dokonce více než 20 let. Příběh jsem si tak užíval prakticky stejně, jako bych ho četl poprvé, a ano, ne vše dává smysl a ne vše člověk v dospělosti vidí tak, jako když byl dítě. Nicméně takovéto knihy jsou potřeba, není tam zbytečné násilí, není tam nenávist, a i když je zlo řádně "vyčůrané", není slizké a jeho pletichy jdou podle určitých pravidel. Kniha poprvé v originále vyšla v roce 1900, v roce 2020 tomu tedy bylo přesně 120 let od vydání. Při této příležitosti představilo světu nakladatelství Drobek nové krásně ilustrované vydání. Doporučuji každému, kdo se občas rád zastaví a nepospíchá jen stále dopředu, ale občas se i ohlédne a vzpomene a třeba se také ještě někdy vydá na dobrodružnou cestu, stejně jako Dorotka.

Kniha, Drobek, 2020, 9788076429017

• 5 z 5 hvězdiček Pavlína Zřídkaveselá registrovaný uživatel Zakoupil produkt

Nadherná klasika, tady není co vytknout :)