RECENZE: Čtyři mrtvé královny

RECENZE: Čtyři  mrtvé královny - titulní obrázek

Z nakladatelství Fragment se ke mně dostala na recenzi knížka Čtyři mrtvé královny od Astrid Scholteové. Jedná se o román ze žánru young adult. Ano, vím, že nejsem úplně cílová skupina pro tenhle typ knížek. Rozhodně se cítím víc adult než young. Ale číst detektivky a thrillery jako na běžicím páse není úplně možné. Můj „old adult“ mozek si potřebuje také někdy trochu odpočinout. Tahle recenze vám tedy naskytne pohled očima, pro které tato kniha nebyla primárně určena.

To však neznamená, že young adult žánr nemám rád. Četl jsem například všechny díly Sirotčince slečny Peregrinové pro podivně děti, viděl jsem všechny filmy Hunger games a momentálně sjíždím seriál Jeho temné esence natočený podle knižní předlohy Philipa Pullmana. Jak vidíte, nejsem v tomhle žánru úplný mudla. Čtyři mrtvé královny je navíc taková fantasy detektivka, takže jsem zas tak moc mimo svoji ulitu nevylezl.

O autorce

O Astrid Scholteové jsem až do přečtení knihy vůbec nic nevěděl. Prvním důvodem je, jak jsem psal výše, že nejsem až takový fanoušek young adult románů. Druhým důvodem je to, že Čtyři mrtvé královny jsou teprve jejím debutem. Její dosavadní tvorba se motala spíše kolem televize a filmů, kde pracovala jako manažerka a animátorka. Spolupracovala dokonce se slavnými režiséry Jamesem Cameronem a Stevenem Spielbergem. Hned první knižní počin této mladé Australanky se však stal světovým bestsellerem.

Román Čtyři mrtvé královny vypráví příběh země s názvem Quadara. Ta je rozdělena do čtyř kvadrantů: Eonie, Archie, Torie a Ludie. Každý z těchto kvadrantů je úplně jiný a každý má svou vlastní královnu. To znamená, že i jednotliví obyvatelé těchto kvadrantů se hodně liší. Obyvatelé Eonie například nedávají najevo vůbec žádné emoce.

Hrdinkou příběhu je šestnáctiletá torijská obyvatelka Keralie. Keralie vypadá jako milá a sladká holčička, ale je jednou z nejlepších zlodějek a lhářek v zemi. Její kvadrant totiž nepatří k nejbohatším, a tak se jeho obyvatelé musí snažit uživit, jak se dá. Při jedné svojí „prácičce“ Keralie narazí na eonijského poslíčka Varina. Ten je v podstatě její pravý opak. Vzor čestnosti a poslušnosti. Keralie má za úkolu mu ukrást komunikační čipy, což je technologie, která umožňuje nahrát vzpomínky, které si může poté přehrát někdo jiný. Tyto čipy zobrazují smrt všech čtyř královen Quadary. Taková tragická zpráva však na veřejnost nepronikla. Keralii nezbývá nic jiného než spojit síly s Varinem a najít vraha královen. Nebo je všechno jinak, než se zdá?

Obrovskou předností tohoto románu je propracovaný svět Quadary. V příběhu jsou detailně popsány podrobnosti o každém kvadrantu. V knize se objevují královské zákony, a dokonce je na obalu knihy nakreslená mapka Quadary. To vše utváří pěkně ucelený fantasy svět, do kterého se budete moct bez problémů vžít.

Detektivní zápletka o hledání vraha královen není jedinou, kterou můžeme při čtení sledovat. Tou druhou, a nejspíš i zajímavější, dějovou linkou je zrod romantického vztahu mezi dvěma naprosto rozdílnými osobnostmi našich hlavních hrdinů. Takže je jen na vás, jestli se víc budete těšit na rozuzlení případu vraždy nebo na to, jestli si láska najde cestu do života Keralie. Mě osobně bavily obě tyto dějové linie, ale zároveň mě nadchlo i samotné vykreslování tohoto fantasy světa.

Knihu bych doporučil především milovníkům dobrodružných a fantasy knih, seriálů a filmů (například těch, o kterých jsem psal v prvním odstavci). Zároveň tuším, že více fanoušků si kniha najde u dospívajících čtenářů, zejména dívek. Já si ji vybral s vidinou příjemné oddechové četby a tento účel kniha Čtyři mrtvé královny do puntíku splnila.