Nový Batman je ódou na temnotu a kriminalitu skrývající se ve stínech

Nový Batman je ódou na temnotu a kriminalitu skrývající se ve stínech - titulní obrázek

Tříhodinový snímek režiséra  Matta Reevese vezme své diváky do stínů kriminality, kde zločincům kvete pšenka a poctivost už dávno vzala za své. Nový snímek, který má být prequelem k doposud známému netopýřímu muži se tři týdny od své premiéry utápí v bouřlivých ovacích, které mu neprovolávají pouze komiksový nadšenci, ale široká laická i odborná veřejnost. Otázkou zůstává, co v sobě tento snímek skrývá? Je to snad podivuhodná směsice zmatení, temnoty a euforie, která si minutu po minutě získá vaše srdce?

 

 

Batman je od svého prvopočátku kontroverzní postavičkou, která stojí na pomezí mezi dobrem a zlem, mezi světlem a stíny. Den po dni čelí svým vlastním strachům, nejistotám a výzvám, které musí stejně, jako mnozí před ním, překonávat. Je poháněn pomstou a svou vlastní, i když někdy dosti pokřivenou vyhlídkou spravedlnosti. Komiksové i filmové adaptace čelí tomuto osobnostnímu rozpolcení po svém. Jedno je však spojuje, Batman není bez poskvrny a to ho možná činí více lidským, než kohokoliv jiného.

Robert Pattison se vrací na filmová plátna!

Nový Batman využívá temnotu jako ústřední působiště svého děje, on je temnota a temnota je on. Toliko dvě scény se odehrávají za svítání či snad během dne. Trestanci mají pré pod rouškou tmy, takže i kontroverzní spasitel musí konat dobro tehdy, když ostatní spí.

Většina scén nemá jasné obrysy, halí je mlha neznáma, strachu a zapomnění. Pattinson představuje naprosto zřejmý protipól charismatického businessmana, jehož si střihnul Christian Bale. Jen tu a tam ho vidíme bez masky, coby milionářského synáčka, který stejně, jako zbytek města, skrývá své temné tajemství.

 

 

Srdéčko nejednoho DC nadšence radostně zaplesá v okamžiku, kdy se ke slovu dostanou známí zlosyni jako Pengiun, či milovník hádanek Riddler. Jenže, co je hrstka podivínů ve srovnání s prohnilým městem, kterému vládne korupce a přetvářka? Není to nakonec vyšinutý Riddler, který nastolí řád a vytáhne všechny městské krysy na světlo? Přece jen svou zvláštní akcí docela dobře supluje práci nedůvěryhodných policejních složek.

Tohle není jen film, tohle je umělecké dílo!

Kamera Greiga Frasera, která vás s každou minutou postupně více a více stahuje do temnot je sama o sobě uměleckým skvostem, který se může směle srovnávat se všemi vychvalovaným sci-fi snímkem „Duna“. Oba snímky sdílí i stejný osud postav, kdy se vám tu a tam stane, že charakter pronese naprosto patetické, někdy až z kontextu vytržené souvětí. A i zde platí jednoduchý příměr, buďto se na charaktery napojíte, budete s nimi souznít a necháte se pozvolna unášet gothamským proudem, nebo si toto jednoduše odbudete.

 

Pokud vás tento retro kompoziční snímek lapí do svých sítí, už vás nikdy nepustí. Město, kde se nedá nikomu věřit vás jednoduše uhrane, zamilujete si ho a budete žadonit o to, abyste se sem mohli ještě někdy vrátit. Tento snímek je další ukázkou, potažmo důkazem toho, že super hrdinský film nemusí být jen mainstreamovou záležitostí.

 

Hodnocení: 100 %


Photo © Warner Bros

Mohlo by vás zajímat

Vesmírníček - Petr Brož BESTSELLER

4.8 z 5 hvězdiček

pevná vazba

Kniha nominovaná na ocenění Magnesia Litera Už jste někdy zažili, že ve vás něco vyvolalo neodbytnou otázku proč? Začal vám v hlavě...

399 Kč

Běžně 499 Kč

Do košíku

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s přáteli!

Sdílet 0 Sdílet

Podcasty