Emil Křižka: V trailerech zachycuji atmosféru knih

První knižní trailery se objevily už před několika lety, ale stále jde o nový formát reklamy. Plní stejnou funkci jako trailer k filmu či seriálu. Když chce nakladatel podpořit knižní novinku, nechá si připravit trailer od opravdu šikovného grafika.

Tím je i výtvarník Emil Křižka. Před třemi lety se zúčastnil soutěže v knižních trailerech, kterou vyhlásilo nakladatelství Argo. Uspěl a od té doby vytvořil přes sto poutačů na knihy. V jeho produkci najdete i trailery pro nakladatelství Baronet. A protože čtenáři chtěli vědět, kdo u nás trailery vyrábí a jak takový trailer vzniká, přinášíme vám rozhovor s Emilem Křižkou, dvorním grafikem nakladatelství Baronet.

Jak dlouho se grafikou zabýváte?

Asi patnáct let, ale pro knižní nakladatelství pracuji dva a půl roku. Předtím jsem dělal všeobecnou grafiku a ve volném čase jsem maloval.

Na co konkrétního se v oblasti grafiky specializujete?

Na knižní trailery, návrhy přebalů, plakátů a různých propagačních materiálů pro knižní nakladatelství.

Jaká byla vaše cesta ke spolupráci s předními českými nakladateli?

Před třemi lety nakladatelství Argo vyhlásilo soutěž v knižních trailerech. Já už si v tu dobu pohrával s výrobou prvních knižních upoutávek a chystal jsem se s touto formou propagace oslovit nakladatele. Pro soutěž jsem si vybral Dítě boží od Cormaca McCarthyho. Uspěl jsem a Argo mě oslovilo ještě několikrát. Poté jsem se seznámil se Zdeňkem Novákem (pozn. marketingový ředitel Euromedia) a ten mi pomohl proniknout do knižního průmyslu. Právě Zdeňkovi z velké části vděčím za to, co dnes dělám.

Na svém kontě máte už přes sto trailerů. Kolik času zabere výroba jednoho průměrně náročného traileru?

Je to individuální, někdy dva dny, někdy i týden. Zaleží na tom, jak silně vás políbí múza :-).

Který booktrailer vám dal nejvíc zabrat?

Nejvíc se trápím s romantikou nebo s knihami, kde se nestane nic dramatického. Mám rád atmosféru a zvukové efekty a pro tohle jsou stavěné hlavně detektivky, thrillery, fantasy a horory.

Který booktrailer měl zatím největší úspěch u čtenářů?

Nevím, jaký úspěch, ale nejvíc zhlédnutí má Dolores Redondo – Neviditelný strážce od Panteonu. 52 000 na Youtube kanálu Neoluxoru a 6 857 v Panteonu.

Kde čerpáte inspiraci pro tvorbu trailerů?

Po přečtení anotace a pohledu na obálku se mi v hlavě zjeví nálada, atmosféra, a tu postupně v hlavě vizuálně a zvukově zpracuji. Až potom sedám k počítači a postupně dolaďuji detaily. Ty ale řeším především s redaktorem té konkrétní knihy. Knižní trailery se většinou objevují na webu a Facebooku nakladatele a v knihkupectvích.

Objevil se některý z vašich trailerů v reklamním čase v televizi?

Vyrábím i krátké desetivteřinové knižní sponzorské spoty pro TV vysílání, takže ano. Dále jsem své trailery viděl i na Óčku nebo v multikině CineStar. V trailerech je velmi důležité hudební pozadí.

Co vás napadne nejdřív – obrazové motivy, nebo právě hudba? 

Tyhle dvě složky mě napadají současně. Každá vizuální věc má svůj zvukový doprovod, já si jen hraji s jeho zesílením, abstrakcí a dimenzí.

Hlavní úlohou traileru je nalákat čtenáře na knihu. Pokud však do traileru použijete některé náměty z příběhu, navodíte atmosféru a zhmotníte vlastní vizi, tak to může potlačit fantazii čtenářů, protože si při samotném čtení vybaví konkrétní detaily. Jak moc vás to při tvorbě ovlivňuje? Máte třeba obavy, že se s vaší vizí čtenáři neztotožní?

Proto nejsem moc zastáncem hraných trailerů. Myslím si, že tato cesta není ta pravá. Kniha si tím hraje na film, což je samo degradující. Kniha je o textu, o vizuálu obalu a naší fantazii. Snažím se dodat k textu příhodnou atmosféru. Většinou ovšem platí zásada „bez obličeje“. Dosazení konkrétního obličeje do postavy z knihy je svaté právo každého čtenáře. To platí i pro obálky. Jen výjimečně tuto zásadu obcházím.

Když se díváme na vaše trailery a obálky knih, najdeme mnoho rozličných žánrů. Kdybyste si měl mezi jedním z nich vybrat, který by to byl?

Thriller, drama, horor – tyhle jsou mi nejbližší.

Existuje nějaká kniha, ke které byste si přál vytvořit trailer?

Vždycky jsem chtěl vytvořit trailer pro knihy Stephena Kinga nebo Dana Browna, ale to už se mi splnilo. Takže bych si přál dělat trailery přímo pro ně :-).

V České republice patříte mezi nejvytíženější grafiky. Jak na to reaguje vaše rodina? Umíte si říct „stop“ a odjet třeba na prodloužený víkend?

Rodina to zvládá hlavně proto, že mám chápavou manželku, která má úžasné organizační schopnosti. Proto se mohu klidně ponořit do práce. Odskočit si od práce mi také nedělá problém, protože pracuji doma. Dětem se tak podle potřeby věnuji i v průběhu dne. Po návratu zpět ke svému pracovnímu stolu, se mi vždy pracuje ještě lépe.

Jak tedy vypadá váš běžný den?

Vstávám obvykle před sedmou. Často si skočím do jezírka mezi ryby, nechám se dobít. Mladšího syna odvezu do školy a stavím se pro něco na zub. Po osmé si s manželkou dáme kafe a posnídáme. Potom začínám pracovat a průběžně pracuji až do večera s přestávkami, do kterých patří: krátká četba, oběd, svačina a odpolední káva, práce kolem domu, koupání, pokec nebo fotbal s dětmi, večeře atd. Pokud manželka naplánuje výlet na kole nebo cokoli jiného, pracuji v noci. Takto odpracovaných nocí mám bezpočet, jsou pro mě produktivnější, žádné telefony a Skype.

Malujete obrazy, v roce 2006 jste natočil krátký film Inspirace, který byl oceněný Českým lvíčkem. Jak zvládáte všechny činnosti skloubit? Upřednostňujete některou?

Momentálně mi vyhovuje to, čím se zabývám. Samozřejmě by mě naplňovala i režie filmu.

Při práci jistě potřebujete maximální klid. Je něco, co vás dokáže rozčílit?

Výtvarníci jsou tak trochu umělci. A tak, jako každý umělec, se i já obávám okamžiku, kdy bude má invence vyčerpána. A v okamžiku každého tvůrčího zaváhání se vždycky polekám a říkám si už je to tady. Pak si musím jít sednout na molo k rybníku a nejméně hodinu krmit své milované koi kapry. Nakonec to přijde samo.

Na čtení vám příliš času zřejmě nezbývá. Prozraďte nám ale, kteří autoři patří mezi vaše nejoblíbenější a jaká kniha vás poslední dobou oslovila?

Mám rád Stephena Kinga. Moc se mi líbila Cesta (Cormac McCarthy), Kruh (Kodži Suzuki) a poslední kniha, která mě hodně nadchla, byla Skrýš od Johana Theorina.

Děkujeme vám za rozhovor. Neodpustíme si závěrečnou otázku: Jaké tři knihy byste si vzal na pustý ostrov?

Eckhart Tolle – Moc přítomného okamžiku, Kompletní příručka – Jak přežít, To od Stephena Kinga. :-)

Emil Křižka vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Uherském Hradišti, obor kamenosochařství u akademických sochařů Zdeňka Tománka Jiřího Habarty. Mezi jeho oblíbené styly patří renesance, baroko a surrealismus. Je majitelem Výtvarného a grafického studia nesoucí jeho jméno.

V roce 2006 natočil krátký amatérský film Inspirace, který byl oceněný Českým lvíčkem. V současné době se specializuje na knižní trailery, návrhy přebalů knih a dalších propagačních materiálů pro různá nakladatelství. Booktrailery, ukázky plakátů nebo obálek knih, které navrhl Emil Křižka, najdete na www.vgs.cz.

Mohlo by vás zajímat

Skrýš - Johan Theorin Nedostupné

4.2 z 5 hvězdiček

pevná vazba

Jan Hauger, devětadvacetiletý učitel, přichází pracovat do mateřské školky v jednom větším městě na západním pobřeží Švédska. Mýtina ale...

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s přáteli!

Sdílet 0 Sdílet

Podcasty