Všímavost – Cesta ke zklidnění mysli

Sdílejte článek s přáteli Sdílet 0 Sdílet

Tom Plesník

Všímavost – Cesta ke zklidnění mysli - titulní obrázek

Co je receptem na spokojený život? Poslední dobou se stále víc a víc dere do popředí západní trend zvaný mindfulness. Pojem se do češtiny překládá různě, někdy jako pozornost, jindy všímavost.

Příruček o cvičení mysli je spousta. Během posledního roku se objevilo několik překladů knih o tom, jak rozvíjet mysl technikou všímavosti. Titul Všímavost – Cesta ke zklidnění mysli je svým způsobem cvičebnice.

Je plná konkretních rad pro různé životní situace, na které autoři Michael Sinclaire a Josie Seydel narazili při sezeních se svými klienty. Oba se živí psychoterapií. Obsah knihy se dá shrnout do jedné věty: Žijte tady a teď.

Jak se bránit stresu

Všímavost

Michael Sinclair,Josie Seydel

268 s DPH

Skladem

Stres je způsobený očekáváním náročných úkolů nebo nepříjemných situací, které nás potkají v budoucnu. A deprese je neustálé přemílání minulosti. V přítomnosti neexistuje ani jedno. Jenže jak žít v přítomnosti? Autoři se záměrně vyhýbají slovu meditace, protože by tím nejspíše odradili zaneprázdněné manažery. Sednout si, pozorovat svůj dech a nechat myšlenky volně plynout je nejefektivnější cvičení.

Existuje celá řada výzkumů, které to potvrzují. Proto bych já osobně tuto knihu bral jen jako doplněk k meditačnímu cvičení. Autoři ale tvrdí, že je to alternativa. Což je dle mého názoru tvrzení poněkud odvážné.

Nicméně kniha obsahuje velmi praktické a konkrétní rady šité na míru dnešní společnosti. Začíná obecnějšími myšlenkami, ve kterých se autoři zaměřují na to, jak naše mysl funguje. Posléze uvádějí praktické návody, jak aplikovat všímavost na různé životní situace.

Tady a teď

Naučíme se, jak se bránit „kolečku“, které se nám točí v hlavě, kdykoliv nás někdo naštve. Vzpomeneme si na všechno hrozné, co nám druhý udělal a hádka okořeněná vyčítáním je v plném proudu. Naučíme se také ovládnout pochybnosti.

Když budeme žít v přítomnosti, zmizí vzpomínky na minulá selhání a strach z budoucích problémů. Zůstane jen činnost, kterou děláme právě teď. A můžeme ji vykonávat, jak nejlépe umíme. Co se mi na knize velmi líbilo, je nekonečný výčet situací, ve kterých se dá všímavost aplikovat.

Jestli jste netrpěliví, tak je to ideální start tréninku všímavosti. Pokud vykonáváte nudnou činnost, tak se na ni můžete opravdu soustředit a vnímat to, co zrovna děláte. Rychleji vám uběhne a zároveň si trénujete mozek. Tyto recepty a cvičení na všechny možné situace se ale postupem času začnou opakovat.

Zatočit s nudou i hněvem

Hlavní myšlenka je totiž tak prostá, že napsat o ní 212 stránek dá práci. Ale prozradím vám jeden tip: můžete přeskakovat. Po úvodních kapitolách můžete číst tak, jak se to zrovna hodí pro vaši životní situaci. Když se nudíte, tak nemusíte číst kapitolu o hněvu. Rady, jak pomocí všímavosti pracovat s nudou a hněvem, jsou velice podobné.

Přes několik odvážných tvrzení a slibů, které ovšem k těmto příručkám patří, knihu doporučuji. Ale jen v případě, že meditaci už praktikujete. Nevíte jak na to? Spolu s touto knihou si pořiďte ještě knihu od Dannyho Pennama a Marka Williamse s originálním názvem Všímavost. Jsou to opravdu dvě úplně jiné knihy. Danny Pennam a Mark Williams vás totiž opravdu naučí meditovat.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s přáteli!

Sdílet 0 Sdílet

Související knihy