RECENZE HRY: Krycí jména XXL

Sdílejte článek s přáteli Sdílet 0 Sdílet

RECENZE HRY: Krycí jména XXL - titulní obrázek

V tomto článku se blíže podíváme na prestižními oceněními ověnčenou párty hru s názvem Krycí jména. A protože nejsme žádní troškaři, bude to hned verze XXL.

 

  • Krycí jména XXL / Párty hra

    Původní česká hra autora Vlaadi Chvátila, která sbírá úspěchy po celém světě, nyní ve velkém XXL provedení! Vítěz nejprestižnějšího světového ocenění Spiel des Jahres 2016 a dalších světových cen.…

    805 s DPH

    Skladem

    Mám

 

 

Že se jedná o XXL verzi poznáte hned podle krabice, je totiž o poznání větší než její původní verze. Stejně tak je to s obsahem. Kartičky jsou přibližně dvakrát větší. Hra tedy sice zabírá více místa na stole, ale vzhledem k tomu, že se jedná o týmovou párty hru, je podle mě důležitější, aby všichni účastníci byli schopni kartičky přečíst a nemuseli se naklánět a mačkat se na stůl.

Hra nemá žádný herní plán, a tak se komponenty rozkládají přímo na stůl, jako pexeso. XXL krabice jinak obsahuje naprosto stejný počet komponentů jako malá verze, a to:

  • Karty agentů – kartičky v barvě špiónských týmů, a to červeného a modrého. Na každé je zobrazena postava tajného agenta (sluneční brýle, nekompromisní výraz). Hezké je, že kartičky jsou genderově vyvážené: z jedné strany kartičky je agent – muž, z druhé agent – žena.
  • Karty náhodných kolemjdoucích – kartičky šedé barvy (nebo béžové, prostě takové vybledlé, vaše drahé polovičky ji jistě dokáží pojmenovat lépe), zobrazující lehce vyděšenou osobu a tyto karty nepatří nikomu. Je to taková obdoba neutrálního pole.
  • Karta dvojitého agenta – kartička, která je z jedné strany červená a z druhé modrá. Agent má navíc vždy sluneční brýle v barvě opačného týmu (zrádce jeden). Tuto kartu navíc má vždy začínající tým.
  • Karta nájemného vraha – černá karta s mužem v černém. Na tuhle kartu prostě nechcete narazit (pokud teda rádi vyhráváte, jako já).
  • Karty klíče – v podstatě šifrovací klíč, podle kterého se snaží jeden člen týmu napovědět ostatním, která slova patří jim.
  • Karty krycích jmen – kartičky, které z každé strany obsahují jedno slovo.
  • Přesýpací hodiny – pokud nemáte rádi při hře dlouhé prostoje a chcete, aby pěkně odsýpala (jako písek v oněch hodinách), zapojte je do hry.
  • Držák na kartu klíče – aby kartu klíče viděli pouze lidé, kteří ji vidět mohou, obsahuje krabice tuto šikovnou pomůcku.

Teď už k samotnému průběhu hry. Přesuneme se do světa tajných agentů. Máte důležitou misi. Musíte svému operačnímu týmu předat jména agentů, ale víte, že vás někdo může odposlouchávat, a proto musíte mluvit v šifrách. Ale je váš tým natolik schopný, aby tyto šifry rozluštil?

Rozdělíte se na dva týmy. Rozložíte na stůl karty krycích jmen do formace 5x5 (takže jich nepřekvapivě bude 25, ale překvapivě tato formace neutvoří čtverec, protože karty jsou obdélníkové). Jeden člen z každého týmu je vždy hlavní špion. Hlavní špioni z obou týmů si sednou k sobě na jednu stranu stolu, zbytek týmu na druhou stranu (jak je to pořekadlo s nepřítelem na blízku?).

Ostatní členové týmu se nazývají operativa. To jsou ti, kteří se pomocí nápověd snaží rozluštit šifru. Hlavní špioni náhodně vylosují jednu kartu klíče a vloží ji před sebe do držáčku tak, aby ji ostatní neviděli. Na kartě klíče je schéma barevných kostiček ve formaci 5x5, stejné jako karty krycích jmen na stole. To není náhoda, tato karta určuje barvou políčka to, jestli krycí jméno patří červenému týmu, modrému týmu, náhodnému kolemjdoucímu (šedá) či nájemnému vrahovi (černá s křížkem). Na kartě klíče je navíc na každé straně čtverce značka červené nebo modré barvy. Ta určuje, který tým začíná. A ano, je jedno jak kartičku do držáku umístíte, až tak je hra variabilní.

Princip hry je jednoduchý, hlavní špión se podle karty klíče snaží navést ostatní z týmu na to, aby uhodli všechna slova, která se pod jejich barvou skrývají. Může k tomu však použít pouze jedno slovo a číslovku. Slovo se snaží najít takové, které má něco společného s určitým počtem krycích jmen na stole a číslovkou určí, kolik tento určitý počet je. Čím vyšší číslo si zvolíte, tím těžší je najít ono společné slovo, ale zase to váš tým může více přiblížit k vítězství a řekněme si na rovinu, je to větší zábava. Příklad:

Pokud by byla na stole slova DYNAMIT, KÁMEN a PŘILBA, můžu zkusit napovědět svému týmu tak, že řeknu LOM, 3. Operativa pak postupně ukazují, které kartičky si myslí, že k nápovědě patří. Pokud se spoluhráči trefí, označíte slovo svou kartičkou a hádají dál (maximálně však jen jednou nad číslo, které jste udali v nápovědě, v tomto případě by to byly až 4 pokusy) Pokud se netrefí na svou kartičku, ale ukáží na pole, které patří druhému týmu nebo náhodnému kolemjdoucímu, slovo se zakryje příslušnou kartou a je na řadě druhý tým.

Prekérní situace nastává tehdy, pokud operativa ukáže na slovo, které má na kartě klíče černou barvu. V tom případě jste natrefili na nájemného vraha a hra končí. A vy jste prohráli (a to nemáme rádi). Je tedy důležité dávat pozor na to, aby se nápověda příliš netýkala i slova skrývající nájemného vraha. Problém však je, pokud máte v týmu někoho, komu na slova JEDNOROŽEC, KENTAUR a NEŠIKA napovíte KOPYTO, 3 a on vám označí UPÍRa, pod kterým se skrývá nájemný vrah. To se pak můžete snažit, jak chcete.

Vítězem hry je tedy tým, který svými kartičkami agentů označí jako první všechna svoje krycí jména.

Hra je rychlá, zabere přibližně 15 až 20 minut a pokud je někdo hodně šikovný a na první dobrou natrefí na nájemného vraha, je ještě mnohem rychlejší. Za tuto krátkou dobu si však užijete spoustu zábavy a zaručuji vám, že u jedné hry neskončíte. Určitě budete chtít minimálně všechny členy týmu prostřídat na pozici hlavního špióna, aby si vyzkoušeli, že dát dobrou nápovědu není tak jednoduché, jak se zdá.

Hodnocení:

Grafické provedení: 9/10 (ten pán z náhodných kolemjdoucích některé spoluhráče lehce děsil)

Zábavnost a hratelnost: 10/10

Náročnost: 1/5 (oddychová hra)

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s přáteli!

Sdílet 0 Sdílet

Související knihy