3.7 z 5 3 hodnocení čtenářů

• Naděžda Bajtek Zasadilová registrovaný uživatel 5 z 5 hvězdiček

Moc krásný příběh z II. světové války versus současnost - je to trend, ale je to skvělé! Asi jich nikdy nebude dost :-). Přečetla jsem těchto příběhů už mraky a vím, že ještě mraky přečtu. V každém je něco jiného co mě obohatí a to mám moc ráda. Suzanne Kelman píše krásně, lehce jen stačí otáčet stránky. Autorce se povedlo to, že jsem hltala každou dějovou linku stejně, neměla jsem žádnou oblíbenější. Vivi i Sophie jsou obě sympaticky statečné hrdinky, každá jinak a stejně jsou obě bojovnice! Mám ráda silné ženy jak v normálním životě, tak v tom fiktivním na stránkách příběhu. Tady se mi to splnilo, obě ženy ze sebe vydaly vše, co bylo v jejich silách a možnostech, nepodcenily žádnou situaci a chovaly se obě zodpovědně. Jsem hrdá na to, že žili lidé, kteří se postavili režimu a bojovali za svobodu, byli ochotni riskovat své životy, aby zachránili ostatní. Je potřeba si tyto příběhy připomínat, ať ani další generace nezapomene, co zde kdysi bylo a můžou se poučit z chyb dob a minulých režimů. Moc doporučuji všem milovníkům historických románů. Jsem moc ráda, že jsem objevila tak skvělou spisovatelku. Ale nemusím smutnit, mám vyhlídnutou další její knihu – Výhled přes střechy, která u nás vyšla už minulý rok a má taky překrásnou obálku.

• Eva Francová registrovaný uživatel 3 z 5 hvězdiček

Příběh nás zavede do Londýna, kde Sophie náhodou objeví fotografii někoho, kdo vypadá jako její matka, ale ta to být nemůže. Zjišťuje, že je to její teta Vivienne, o které nikdy neslyšela. Začíná odhalovat rodinné tajemství, proč se o tetě nemluví. A to má jeden prostý důvod. Vivienne za války utekla do Paříže s nacistickým válečným zajatcem. Pošpinila jméno celé rodiny a nikdo o ní neslyšel ani o ní nemluvil. Sophii se tento příběh moc nezdá, a proto se pouští do pátrání, aby očistila rodinné jméno. Už se Vám někdy stalo, že jste četli knížku ve špatnou dobu? Knížku, o které jste věděli, že se Vám bude líbit, ale při čtení Vám nesedla? Pro mě to byla tato kniha, ale jsem si jistá, že kdybych si ji přečetla v jiném rozpoložení, byla bych nadšená. Takto je to za mě lepší průměr… Od autorky jsem četla její předchozí knížku Výhled přes střechy a z té jsem byla unešená. Možná i proto jsem tentokrát měla vysoká očekávání. V knize se střídá vyprávění ze současnosti a minulosti, pomalu tak odhalujeme tajemství Vivienne i Sophie a skládáme si obrázek o celé rodině. Kapitoly se krásně doplňují a navazují na sebe. Autorka používá krátké věty, které rozhodně přidávají na čtivosti. Tajemství, které obě ženy mají nás nutí číst dál a dál a chceme poznat pravdu. Kromě Londýna a Cornwallu se podíváme i do Paříže a tam se já v knihách vypravím vždy ráda. Co mi v knize vadilo, tak to, že kolikrát to bylo více love story než historický příběh. Někdy to bylo až pohádkové, neuvěřitelné a nereálné. A některá fakta mi také moc nepasovala do určité doby. Pro všechny milovníky příběhů z druhé světové války je tato kniha jako stvořená. Nedávno jsem četla knihu Byt nad Seinou, a musím říct, že si obě knihy byly podobné, tak pokud se někomu Byt nad Seinou líbil, určitě si přečtěte i Za časů odvahy. Moc se mi líbil doslov autorky, kdy popisuje, jak na celé téma přišla, proč ho chtěla zpracovat. Tyto informace jsou pro mě vždy třešničkou na pomyslném dortu. 3,5*/5*