• Tomáš Lesk Tomáš Lesk

Nespavost je vlastně takovým příběhovým rozšířením či přívěskem k Temné věži. Pro její fanoušky se jedná o naprosto nezbytný střípek do celé mozaiky, doplňující zdánlivou dějovou díru či uspěchanost ve finále ságy. Což je úctyhodné vzhledem k tomu, že vyšla v době, kdy King byl teprve za polovinou série. Celé to svědčí o velké promyšlenosti jeho knižního světa. Přesto kniha obstojí rovněž i sama o sobě. Je jako větev jednoho velkého stromu, výplet točícího se kola. Anebo paprsek vedoucí z jednoho patra velké věže, držící pohromadě realitu.

4.2 z 5 29 hodnocení čtenářů

13× 5 hvězdiček 10× 4 hvězdičky 3 hvězdičky 2 hvězdičky 1 hvezdička

• 5 z 5 hvězdiček Juryk@email.cz registrovaný uživatel

Knihu jsem četl trochu déle, než by jsem očekával, ale po dočtení ve mě zavládla naprostá spokojenost. Ani na okamžik by mě nenapadlo, že Ralfův problém s nespavostí bude jen špičkou celého příběhu :)

Kniha, Beta Dobrovský, 2011, 9788073064426

• 5 z 5 hvězdiček Radek Špetík registrovaný uživatel

Spokojenost :-) Ale mám radši kingovky To ,Dallas 63 ,Prokletí Salemu...

• 5 z 5 hvězdiček Zuzi registrovaný uživatel

Dlouhý příběh s dojemným koncem. Nespavost hlavního hrdiny pouze odstartuje celý děj...

• 5 z 5 hvězdiček Jana H. registrovaný uživatel

Halucinace,sny.Další skvostná Kingovka.

• 5 z 5 hvězdiček Jadunka registrovaný uživatel

Jedna z nejlepších Kingových knih! Nejvíc mě zaujal nápad s provázky.

• 4 z 5 hvězdiček Zuzana Šormová Janoušková registrovaný uživatel

Velmi dobrá kniha opět se odehrávající v Derry. Doporučuji!

• 5 z 5 hvězdiček Denisa Havlíčková registrovaný uživatel

Tato kniha je moje oblíbená. Určitě doporučuji všem, který milují stejně jako já pana Kinga.

• 5 z 5 hvězdiček Petra B. registrovaný uživatel

Jedna z mých oblíbených Kingovek, ač mi na základě některých recenzí trvalo, než jsem se k ní dokopala. Rozhodně doporučuji!!!

• 4 z 5 hvězdiček Aleš Richter registrovaný uživatel

Čerstvý vdovec v důchodu Ralph Roberts začne trpět nespavostí. Spánku si užívá čím dál méně a navíc začíná vnímat jakési aury ostatních lidí. Jedné z dalších probdělých nocí spatří na ulici dvě podivná holohlavá stvoření v bílých pláštích, jak se vkrádají do domu nemocné sousedky. Ralph společně se svou kamarádkou Lois Chasseovou, která nabyla stejných „schopností“ jako on, brzy zjišťuje, že je lidský život ve většině případů řízen Účelem a Náhodou, a že stvoření, která si říkají Clotho a Lachesis jsou zde proto, aby poskytla poklidný odchod ze života lidem, kterým vypršel jejich vyměřený čas na tomto světě. Je zde však i zákeřný Atropos, který životy záměrně narušuje a maří předčasně. Pokud jsou vám tyto tři jména povědomá, tak vězte, že si je King vypůjčil z řecké mytologie, kde se jedná o tři sestry, které měly dohlížet na to, aby každá bytost prožila svůj osud tak, jak jim byl přidělen zákony vesmíru. Ralph nemá ani tušení, jak důležitou roli bude muset sehrát, aby rovnováha našeho světa zůstala zachována...a nejen toho našeho. Kniha Nespavost byla v roce 1994 nominována na cenu Brama Stokera za nejlepší román a u nás vychází již potřetí. I když se dá číst nezávisle na další Kingově tvorbě, opět zde platí to, že si ji nejlépe vychutnáte, pokud vám budou známy souvislosti s Kingovou sérií Temná věž. Kniha je totiž jejím skvělým doplňkem a dalším dílkem zapadajícím do pestré mozaiky autorova univerza. Jak je vidět, tak i přesto, že byly v roce 1994, kdy román vyšel, na světě teprve tři díly Temné věže, měl King již jasnou představu o tom, kterým směrem se jeho opus magnum (ukončen o deset let později) bude ubírat. Karmínový král (nebo Král Krvavec, chcete-li), který ze všeho nejvíc touží po zničení Temné věže, aby mohl vládnout nastolenému chaosu, se v Nespavosti ukazuje ve své vrcholné formě. Kingovým fanouškům jistě udělá radost fakt, že se autor vrací do svého fiktivního městečka Derry, které bezesporu nejvíce proslavil román To. Najdou zde zmínku o vodojemu, který se roku 1985 zřítil za velké bouře; znovu se shledají s knihovníkem a archivářem, starým dobrým Mikem Hanlonem nebo Oscarem „Butch“ Bowersem, otcem tyrana Henryho Bowerse, a dokonce na ně v jednu chvílí mrkne i klaun. Bystrému pozorovateli nemůže uniknout několik souvislostí a společných vlastností Karmínového krále a Pennywise a může tak polemizovat nad teorií, zda se nakonec nejedná o téhož megazáporáka. Vedle již zmíněných „easter eggs“ se v knize také nachází zmínka o Raymondu Joubertovi, strašákovi z Geraldovy hry, nebo se dovíme, kdo ve skutečnosti stál za tragickou smrtí malého Gage Creeda ze Řbitova zvířátek. Jak je již u Kinga zvykem, vyžívá se v pomalém tempu a zdlouhavých popisech. Připravte se na to, že u Nespavosti to platí dvojnásob. A pokud se vám po Ralphovi po dojemném konci zasteskne, můžete se s ním znovu shledat v epizodní roličce v románu Pytel kostí.

Kniha, Beta Dobrovský, 2023, 9788075935076

• 4 z 5 hvězdiček Monika registrovaný uživatel

U téhle knihy si úplně nejsem jistá jestli se mi líbila nebo ne. Prostě to nevím. Přečetla jsem jí, některé části mi dělali problém, některé odsejpali. Ale jinak z té knihy nemám skoro žádné pocity. a skoro hned po přečtení už ani nevím o čem byla. Asi první kniha od Kinga, kerá se mi vypařila z hlavy.

• 5 z 5 hvězdiček Shira009 Uživatel aplikace KDčko

Metafyzické projevy nadpřirozena jsou v Derry známou věcí. Městečka, které čtenáři důvěrně znají z románů To a ságy o pistolníkovi. Začátek je sice krapet nezáživný, ale když už se člověk prokouše delším úvodem, stojí to jednoznačně za to. Opět se zde vyskytují skvěle popsané postavy, tentokrát s fantasy nádechem. Hlavní hrdina je sympaťák, kterému nelze nefandit. Skalní příznivce určitě potěší i některé lehké odkazy na jiná díla, jejichž neznalost ale podle mého názoru vůbec nevadí. Za mě je Nespavost pohlcující kniha s podmanivou pomalou atmosférou.