4.8 z 5 11 hodnocení čtenářů

• 4 z 5 hvězdiček vanessav registrovaný uživatel

Nejnovější vydání knihy Nenásilná komunikace – Řeč života, publikované v roce 2022 nakladatelstvím Portál, je vylepšená a opravená verze vydání z roku 2008. Autorem knihy je Marshall Bertram Rosenberg. Marshall B. Rosenberg byl americký psycholog, známý především díky jeho zápalu pro koncept nenásilné komunikace. Studoval pod vedením Carla R. Rogerse a v roce 1961 získal doktorát z klinické psychologie na univerzitě ve Wisconsinu. Byl zakladatelem mezinárodní organizace, Centra pro NVC, tedy nenásilnou komunikaci (nonviolent communication), jejíž základní pravidla a myšlenky přednášel po celém světě. NVC se soustředí na porozumění druhému, ale hlavně i sobě, na hlubší úrovni. Je pro ni podstatné hledat pocity a potřeby, které nemohou být na první pohled zřejmé, jelikož bývají za slovy schované. Její nejdůležitější body jsou vcítění, pozorování bez hodnocení, rozeznávání a vyjadřování pocitů, empatie, přijímání, ale hlavně, jak jsem již psala, napojení sám na sebe. Samotný Rosenberg neustále opakuje, že bez naslouchání a pozorování sebe samého, není možné správně pochopit naše okolí. Kniha ve svých několika kapitolách shrnuje myšlenky tohoto užitečného druhu komunikování, ale i přes to se nejedná o žádnou nudnou a strohou učebnici. Výklad je prolitý zkušenostmi z praktického života, ilustračními příklady ve formě rozhovorů, či sem tam se objevujícími básněmi, které krásně sedí do aktuálního tématu a kolikrát dokážou zprávu zachytit lépe než obyčejný slovní výklad. Rosenberg své umění šířil po celém světě a do svých knih vkládá části své bohaté zkušenosti, a to ze všech možných kultur a situací, které skvěle pomáhají koncept pochopit. Myslím si, že tuto knihu si může přečíst každý. Nejsou tam žádné odborné a složité věty, které by bránily neodborné společnosti cokoliv pochopit. Proto je ideálním obohacením pro každou osobu zajímající se o zlepšení a porozumění své komunikaci, pro společnost, která používá hlubší druhy komunikace na denní bázi, jako například učitelé, vychovatelé a podobně. Knihu bych doporučila rozhodně zejména rodičům, jelikož tématu komunikace s dětmi, rodinnými příslušníky či partnery, je věnována značná pozornost. V knize se nesetkáme s ilustracemi, vzhled jejích stran je prostý, ale přes to velice přehledný. Stránky obsahují poznámky pod čarou, důležité vysvětlivky v oddělených okénkách, výrazné nápisy a jednotlivé okruhy jsou rozděleny do několika kapitol. To zabraňuje slévání textu a pomáhá čtenáři od ztrácení se v informacích. Něco, co bych zde ráda vypíchla, jsou jednotlivá cvičení v některých kapitolách. Vypadají tak, že jsou rozdělena do dvou částí. V první části je několik vět, z nichž máme za úkol zakroužkovat ty, které jsou podle nás typickým příkladem určitého jevu, o kterém pojednává daná kapitola, například rozkazu. Ve druhé části se Rosenberg ke každé jednotlivé větě vyjadřuje a píše svůj vlastní názor, zda se o rozkaz jedná či nejedná a proč. Na těchto cvičeních jsem si vždy s radostí ověřila, že jsem dané téma pochopila a mohla se posunout v knize dál. Jedna věc, co bych knize mohla vytknout, je asi místy se objevující “nereálnost”. Všechny taktiky se mi zdají být efektivní, promyšlené a chytré, ale někdy poněkud nepoužitelné do reálných scénářů. Nyní mám na mysli konkrétně jednu situaci, kterou bych si zde dovolila ocitovat. Jedná se o situaci, kdy jsme účastníkem nudné konverzace na večírku, kdy jedna osoba ze skupiny stále mluví, až jsme z toho otráveni. Rosenberg se zde zachová takto: ““Promiňte”, oslovil jsem skupinu lidí, se kterými jsem tam stál. “Cítím se nespokojeně, protože bych s vámi chtěl navázat bližší kontakt, ale náš hovor takový kontakt, jaký bych si přál, nevytváří. Chtěl bych vědět, jestli tento hovor uspokojuje vaše potřeby a pokud ano, jaké potřeby to jsou.”” Věřím, že je tato metoda účinná, a rozhodně nepochybuji, že vás této taktika zachrání z nezáživné konverzace. Myslím si ale, že kdybych si radu vzala k srdci a během konverzace s jinými lidmi toto pronesla, dostalo by se mi pouze nepochopení a zaražených pohledů. Asi bych si raději odposlechla onen nudný monolog. Oproti tomuto bodu ale stojí řada pozitiv, které tato kniha má, a které jsem již nastínila. Marshall B. Rosenberg je osoba se zkušeností a vědomostmi a rozhodně ví, o čem mluví. Výklad je nenáročný, jasný a bohatý. Odnesla jsem si mnoho poznatků do života, které se mi spontánně vybavují během konverzací s lidmi. Kniha vás nenásilně donutí začít se soustředit na vaše i cizí potřeby a snažit se za slovy hledat více než to, jak zní na první dobrou. Proto bych toto dílo doporučila, jelikož vám to rozhodně něco dá.

Kniha, PORTÁL, 2022, 9788026217855

• 5 z 5 hvězdiček Martin Osovský registrovaný uživatel Zakoupil produkt

Jedna z mych 10ti best knih na cely zivot. Kdyby si ji vsichni precetli, bylo by na svete hned lip.

Kniha, PORTÁL, 2016, 9788026210795

• 5 z 5 hvězdiček Denisa Niedermeier registrovaný uživatel

Skvělá kniha kde si člověk uvědomí, jak nás nikdo nenaučil pořádně komunikovat. Klobouk dolu těm kde vyrůstali v rodinách kde byla empatie a pochopení. Určitě doporučuji. Už se těším na druhou knihu v praxi.

Kniha, PORTÁL, 2022, 9788026217855

• 5 z 5 hvězdiček Nikol Píchalová registrovaný uživatel

K této knize se budete rádi vracet i s odstupem času. Díky knize si uvědomíte, jak správně komunikovat se svými nejbližšími, jak správně vnímat pocity a potřeby sebe a druhých a to zahrnout do společného dialogu. Doporučuji!

Kniha, PORTÁL, 2016, 9788026210795