4.2 z 5 5 hodnocení čtenářů

• 5 z 5 hvězdiček Luboš Šlapanský registrovaný uživatel

Tato kniha vás provede nástroji přesvědčování a manipulace. V sedmi kapitolách se v jednoduchosti dozvíte, jak fungují "Nástroje moci" a jak se proti nim bránit. I když je zde zmíněna spousta výzkumů, jsou podávány nenásilnou formou, díky čemuž je kniha velice čtivá. Některé nástroje a příklady jsou spíše specifické pro USA, ale v rámci kontextu jsou i tak přínosné. Pokud vás zajímá jak ovlivňování a rozhodování funguje, mohu tuto knihu doporučit.

Kniha, Jan Melvil publishing, 2012, 9788087270325

• 1 z 5 hvězdiček Zuzana registrovaný uživatel

Tato kniha má opravdu tragický překlad do češtiny. Pár příkladů za všechny... Lidi, kteří se nás snaží manipulovat, tedy manipulátory/ovlivňovače/influencery překládá jako "specialisté z oboru vyhovění". Anglický idiom "in the heart of hearts" překládá pan Miklica doslova jako "v srdci srdcí", namísto v češtině používaného "v hloubi duše/v našem nitru"; zvuk, který vydává krůta, je podle něj "číp-číp" a automatické mechanismy chování, které nám některé situace spouští, vysvětluje jako "klap a cvak" (click-whirr v originále)... Potěšilo mě, že aktualizované vydání této knihy z roku 2023 již překládal někdo jiný a zdá se, že mnohem kvalitněji. Kromě velmi špatného překladu však ani samotná kniha není z těch titulů, ke kterým bych se kdy chtěla vracet. Je rozvláčná, dala by se shrnout do brožury o 20 stranách, autor se často opakuje, používá irelevantní studie (zvýšený počet sebevražd prý způsobuje zvýšený počet leteckých nehod, protože jsou piloti z této informace rozrušení – za toto by se měl všem pilotům omluvit, vzhledem k tomu, jak těžké psychotesty absolvují, a to právě proto, aby je něco jako večerní zprávy nemohlo rozhodit). Kniha je navíc notně zastaralá – např. na konci knihy autor polemizuje, že jednou možná každý z nás bude mít doma svůj počítač. Věřím, že aktualizované vydání z roku 2023 spoustu těchto nedostatků řeší, ale původní knihu z roku 1984 (revize 1997 a 2007) rozhodně nikomu nedoporučuji.

Audiokniha (mp3), ProgresGuru, 2014,