Ve vlaku se skrývá vrah, kdo bude jeho další obětí? - recenze filmu Vražda v Orient expresu

Sdílejte článek s přáteli Sdílet 0 Sdílet

Anastasja Vištalová Anastasja Vištalová

Ve vlaku se skrývá vrah, kdo bude jeho další obětí? - recenze filmu Vražda v Orient expresu - titulní obrázek

Nejslavnější dílo Agathy Christie získalo v listopadu loňského roku filmový kabát. Jak nás potěšil, si přečtěte v neKnižní filmové recenzi.

Ženu pod jménem Agatha Christie není třeba dlouze představovat, každý správný knihomol o ní už totiž slyšel. Královna detektivek, které se nikdo a nic nevyrovná. Napsala nespočet skvělých děl, přesto existuje jedno jediné, o kterém slyšel snad kterýkoliv průměrně vzdělaný člověk, bez ohledu na to, zda je milovníkem knih, či nikoliv. Nejslavnější kriminální příběh všech dob – Vražda v Orient expressu.

• Vražda v Orient-expresu

Hercule Poirot právě přicestoval do Istanbulu, ale vzápětí je telegramem odvolán do Anglie. V Orient-expresu, kam nastoupil, upoutá jeho pozornost bohatý Američan Ratchett; mimo jiné nabídkou vysoké…

279 Kč

Nedostupné

Četl(a) jsem

Již v minulosti se toto dílo dočkalo nesčetných filmových ztvárnění. Na evropském kontinentě bodovala zejména seriálová adaptace z roku 2010. Přesto netrvalo dlouho a mistrný detektiv Hercule Poirot se navrátil na scénu, aby znovu okouzlil své příznivce kouzelným šarmem a mistrovskou logikou. Ano přesně tak, řeč dnes nebude o ničem jiném, nežli o filmu, který si jistě nesmíte nechat ujít! Život mu vdechl režisér Kennet Baragha, před kterým stál vskutku nelehký úkol. Jak zpracovat všem známou zápletku, tak, aby byla stále ještě atraktivní? Jednoznačnou odpovědí je sázka na ty největší hvězdy herecké scény. Ve vedlejších rolích se tak objeví Johny Depp, Penelopé Cruiz, či Judi Dench. Snímek vás má hlavně uchvátit a pokud možno vám i vyrazit dech.

Dámy a pánové připravte se na velkolepou jízdu. Luxusní kostýmy, dobře promyšlená psychologie postav, která je doplněna i o velice působivé retrospektivní scény. Celý efekt navíc krásně dokreslují nádherné záběry na krajinu. Zkrátka a dobře, čeká vás na nezapomenutelná podívaná. Atmosféra doby z filmu přímo číší, stejně jako s ní spojená okázalost a bohatství.

Sám hlavní hrdina odpovídá duchu své doby, je totiž hotový gentleman. I když si nebere servítky a pokud není po jeho, může být i lehce rozhořčen. Tento podivný postarší Belgičan, který má za ušima, dokáže hravě vyřešit nejednu záhadu. Cesta Orient expresem pro něj měla být jakousi dovolenou, než se dostane do místa určení, tedy do Londýna, aby tam pracoval na svém dalším případu. Jenže osud má s Herculem jiné plány. Vlak z nenadání vykolejí uprostřed zasněžené krajiny, ale to by ani zdaleka nebyla ta nejhorší zpráva, co je mnohem, mnohem horší jsou skutečnosti, které vyjdou najevo poté. V noci, kdy došlo k oné tragické události byl totiž brutálně zavražděn jeden z cestujících. Nyní souprava uvízla v zasněžených závějích. Pomoc je na cestě, ale není jisté, kdy dorazí.

Co je však více než zřejmé, je fakt, že vrah je někde ve vlaku. Je jím někdo z jeho pasažérů, ale kdo? Detektiv bude muset zapojit mozkové závity a záhadu rozluštit dříve, než si pachatel najde další oběť. Hra o čas začíná!

Co je na novém kabátku téhle klasiky skvělé, je zamyšlení se nad morálními dilematy. Na počátku dvouhodinového dramatu má Proirot celkem jasně vytyčené ideály, bude trestat zločince, ať to stojí, co to stojí. Jenže život s ním hraje opravdu nepěknou hru a po rozluštění hádanky „jednoho ubodaného muže“ si bude muset položit otázku, zda je důležitější jeden lidský život, anebo spravedlnost mnoha pochroumaných lidských osudů? Režisér se nebojí svému divákovi přednést poměrně svízelnou otázku týkající se toho, v čem skutečně lze spatřit onu všemi opěvovanou spravedlnost? Co to doopravdy znamená rozhodnout spravedlivě a kam až jsme kvůli tomu ochotni zajít?

Díky těmto a mnoha jiným drobnějším úvahám se tak z celého snímku stává mnohem víc než jen obyčejná komerční záležitost. Dostává se vám totiž hluboko pod kůži a nutí vás přemýšlet o samotné podstatě lidského bytí! Staro-nová Vražda v Orient expresu vás rozhodně nezklame. Jestli z ní budete nadšeni stejně jako já, to už je troufám si říci věcí osobního vkusu. Co vám však mohu jednoznačně slíbit, je fakt, že po odchodu z kina (či po vypnutí televize) budete mít o čem přemýšlet!