RECENZE - Tom Clancy: V oku bouře

RECENZE - Tom Clancy: V oku bouře - titulní obrázek

Redaktorské špičky obsadily místa okolo kulatého stolu a rozhodly se vyřešit palčivou a veledůležitou otázku jednou pro vždy: komu, u všech Skotů, svěříme do rukou nejnovějšího Toma Clancyho? Po několika hodinách (a šesti šálcích kávy ), bylo rozhodnuto a titul putoval ke mně. Román V oku bouře je mým seznámením s Jackem Ryanem Jr., legendárním synem ještě legendárnějšího otce. Cesta do Clancyho světa může začít a mým průvodcem je Mike Maden.

Začátek příběhu nás po hlavě vrhá přímo do akce. Soukromá, vojenská jednotka, do které patří i Jack, se vydává do rozbouřeného moře, na vrtnou plošinu, osvobodit rukojmí ze spárů nebezpečných teroristů a mise dopadne...Jak vlastně dopadne? Jack je člověk, jenž přistupuje velice tvrdě a kriticky vůči svým pochybením a když si zpětně přehrává průběh mise, má pocit, že selhal.

Existuje firma Hendley Associates, jejíž součástí je tajné oddělení „Campus“, které podniká vojenské operace, po celém světě. Senátor Weston Rhodes příchází s atraktivní nabídkou. Americká společnost Marin Aerospace se chystá spojit se singapurskou technologickou firmou Dalfan Technologies, která by měla projít auditem, ještě než se fúze uzavře.

Weston Rhodes žádá aby audit provedli dva konkrétní zaměstnanci Hendley Associates, Jack Ryan a Paul Brown a ani jednomu z nich se do Singapuru nechce. Nakonec oba kývnou a odlétají do Singapuru, i když každý z jiných pohnutek. Jack to má brát jako formu odpočinku a Paul má, kromě účetnictví, splnit tajný úkol pro CIA, který mu osobně nařídil senátor Rhodes.

Na první pohled banální zápletka začne velice rychle bobtnat do obrovských rozměrů, když se pomalu odkrývají zájmy světových velmocí, jako je Čína, USA či Severní Korea a celý tento mocenský pavouk vede až k singapurské firmě a senátoru Rhodesovi. Jack i Paul působí jako nevýznamní pěšci na šachovnici, ale čím více příběh graduje, tím větší je na oba dva vyvíjen tlak, až se nakonec ukáže, že jeden z nich má v rukou klíč ke zničení světové ekonomiky.

Postava Jacka Ryana pro mě byla velkou neznámou a očekával jsem typického alfasamce, frajírka co zvládne úplně vše, přičemž se rychle ukázalo, že to tak není. V příběhu jsou vojenské a bojové zkušenosti hlavní postavy hodně cítit, ale přesto je kladený největší důraz na to, ukázat její chování hlavně v té „civilní“ poloze.

Už od začátku víte, že Jack Ryan to umí s pistolí, ale je to hlavně o tom, abyste poznali, že toho umí hodně i bez ní. Ani s tím alfasamectvím to není tak černobílé, protože i když Jack působí jako silná postava, ve své jednotce není vůdcem, jak by někdo mohl očekávat, a když se dostaneme do „singapurské“ části, zjistíme, že příběh stojí stejnou měrou na Jackovi i na Paulovi, což mi bylo sympatické.

Kniha jako celek, na mě působila odpočinkovým dojmem. Příběh není v ničem inovátorský a zápletka není bůhvíjak hluboká, ale i přesto jsem se musel při čtení usmívat, protože mi těch 438 stran neskutečně rychle uteklo. Jack a Paul se skvěle doplňovali, bavilo mě sledovat jak jeden před druhým skrývají svou minulost a přistupují k sobě s nedůvěrou, které se zbavovali jen velice pomalu, vlastně by se dalo říct že oba pochybovali jak o sobě, tak i jeden o druhém.

Jaké tedy bude závěrečné resumé? Je třeba zdůraznit, že kniha patří do rozsáhlé série, ve které se vystřídalo několik spisovatelů a během těch let nám Jack Ryan zestárnul a do popředí zájmů se dostal syn Jack Ryan Jr. Jestliže se vám to zdá složité a bojíte se sáhnout po tomto titulu, mohu vás uklidnit. Nevím sice nakolik V oku bouře navazuje na předchozí díly, ale mohu s jistotou říct, že i když jste nikdy žádnou „Ryanovku“ nečetli, absolutně to nevadí, protože kniha funguje, úplně v pohodě, i samostatně.

Hodnocení 80 %