RECENZE: Nůž

RECENZE: Nůž - titulní obrázek

Král severských detektivek je zpět a s ním i další případ Harryho Holea. Patří Nůž mezi pořádně ostré detektivky, nebo je to slabý čajíček? Více se dozvíte v recenzi od našeho redaktora Zdeňka.

Tak jsem se dočkal dalšího pokračování životního příběhu Harryho Holea. Po krátké pauze od této detektivní série se Jo Nesbø vrátil k osvědčenému a milovanému Harrymu. Není se čemu divit, vždyť tato série ho proslavila, stále funguje a všichni její fanoušci po dalších pokračováních jen prahnou. Věřím, že nejslavnějšího autora severských detektivek Joa Nesbøho nemusím nijak zvlášť představovat. Tento norský spisovatel stvořil hrdinného detektiva Harryho Holea a věnoval mu skoro celou svou životní tvorbu. Jeho nejnovější kniha Nůž je již 12. pokračováním s tímto svérázným norským detektivem.

Stejně jako není potřeba podrobně představovat autora, tak se nemusím rozepisovat ani o Harrym Holeovi. Snad jen v kostce pro úplné „neznabohy“. Harry působí jako detektiv u osloské policie. Je to v podstatě taková policejní celebrita, protože díky němu bylo dopadeno několik sériových a dalších nebezpečných vrahů a zločinců. Bohužel je jeho talent na chytání padouchů vyvážen i některými negativními vlastnostmi. Jednou z těchto vlastností je lehké ohýbání a nerespektování pravidel a zákonů.

Největším nepřítelem a Harryho slabinou je však alkohol. Jako alkoholik má světlejší chvilky, kdy má období střízlivosti. Ale víte, že dříve či později ho závislost dožene a on do toho zase spadne. V těch horších chvílích je poněkud obtížné se na něj spoléhat. Jisté je jen to, že ho najdete v nějaké nálevně, například u Schroderů (kam jsem si na pivo při návštěvě Norska také z povinnosti zašel).

Začátek knihy Nůž zastihne Harryho v jedné z těch horších chvil. Láska jeho života se s ním rozešla a on se ze spárů permanentní opice nedokáže vymanit. Jednoho dne se probere v riflích potřísněných krví s nedobrým pocitem a vůbec nic si z předchozího večera nepamatuje. To ještě neví, že ho ten den čekají velice špatné zprávy, a že se i nejhorší noční můry mohou stát skutečnými.

Vzhledem k tomu, že Nůž je již dvanáctým příběhem ze života Harryho Holea, už se v jeho životě leccos událo. Pro dokreslení příběhu silně doporučuji přečíst si všech jedenáct předchozích knih série. Samozřejmě je možné si knihu přečíst i bez toho, ale uteče vám dost souvislostí z Harryho života. V tomto díle se mimo jiné bude mluvit o Ráchel, Olegovi, Kaje Solnessové, Valentinu Gjerstenovi a také se objeví Svein „Snoubenec“ Finne.

A bude to opět spanilá jízda. Nesbø je prostě machr na vytvoření pořádné zápletky s nepředvídatelným zakončením. Předvedl mi to i tentokrát, kdy jsem se snažil celou druhou polovinu knihy přijít na to, kdo je pachatelem. A to už mám z jeho díla něco načteno (četl jsem všechny jeho knihy mimochodem). Nesbø dokáže poskládat indicie, které vás donutí myslet si, že jste na to kápli, ale vzápětí se ukáže, že si s vámi autor jen hraje a napíná vás jako struny. Napětí graduje s každou další stránkou a ke konci jsem další a další kapitoly přímo hltal.

Nedávno jsem při běhu poslouchal podcast, který polemizoval nad tím, jak je důležité umět číst pomalu. Za prvé jako projev úcty autorovi textu, který pracoval na svém díle mnohem déle, než za jakou dobu ho „zkonzumujete”. A za druhé jako projev úcty ke svým předkům, díky nimž umíme číst. Jsou však knihy, kde prostě pomalu číst nejde a Nůž je jednou z nich. Čím víc se blíží vyvrcholení zápletky, tím víc se ho nemůžete dočkat.

Moje doporučení této knihy směřuji všem fanouškům Joa Nesbøho, i když to je asi zbytečné a vy už knihu určitě dávno máte. Obecně ji také mohu doporučit milovníkům kvalitních detektivních románů. Harry je zpátky a zase mě dostal.